Het mobiliteitssysteem in Nederland staat onder druk. Waar Nederlandse steden voor een grote verdichtingsopgave gaan met weinig ruimte voor aanvullende vervoersbewegingen, verschraalt het mobiliteitsaanbod in landelijk gebied drastisch. Daar bovenop wordt in 2030 verwacht dat alle nieuwe auto’s elektrisch rijden en werken veel steden aan een zero-emissie zone in hun stadscentra.
Nieuwe innovaties voor duurzame mobilteit
De manier waarop wij ons verplaatsen verandert snel. Duurzame innovaties zoals elektrische auto’s en vrachtwagens vragen om een andere infrastructuur dan traditionele tankstations. Nu de reguliere laadpaal in Nederland goed beschikbaar is dankzij proactieve laadvisies en plaatsingsplannen, volgen nieuwe innovaties: snelladers, laadpleinen en logistieke laadvragen elkaar rap op.
Van bezit naar gebruik: deelmobiliteit is in opkomst
Daarnaast speelt de transitie van bezit naar gebruik een grote rol in de stedelijke leefomgeving. Deelmobiliteit neemt toe in de vorm van deelauto’s, deelscooters, deelfietsen en deelbakfietsen. Om de toekomstige stad bereikbaar te houden, zal autogebruik en -bezit een minder belangrijke rol gaan spelen in het stedelijke mobiliteitssysteem. OV, actieve mobiliteit zoals fietsen en lopen en deelmobiliteit worden belangrijker.