Bekijk de nieuwe Benchmark Openbaar Laden van Arcadis | Over Morgen
De stand van zaken op het gebied van laadpunten in gemeenten kun je nu bekijken in onze nieuwe EV Benchmark Openbaar Laden.
Als beleidsmedewerker mobiliteit heb je kennis en middelen nodig om deelmobiliteit op de juiste manier in te passen. Wat kun je doen om de potentie maximaal te benutten, zonder te veel overlast? Onze adviseurshelpen je met:
Hét moment om mobiliteitsgedrag van bewoners te veranderen is een verhuizing. Voor nieuwe gebiedsontwikkelingen dient een duurzame mobiliteitsstrategie het startpunt voor een stedenbouwkundig plan te zijn.
Onze adviseurs helpen je met:
De transitie naar zero-emissievoertuigen vraagt een strategische aanpak en slimme oplossingen. In de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is afgesproken dat laadinfrastructuur nooit een drempel mag vormen in de transitie naar elektrisch vervoer.
Wij bieden jou oplossingen om tot optimale inpassing en realisatie van (verschillende vormen van) laadinfrastructuur te komen. Samen zorgen we ervoor dat jij op effectieve wijze een dekkend laadnetwerk kunt realiseren.
Dit doen we met:
Jij werkt aan het realiseren van schonere en leefbare logistiek. Wij helpen je hierbij. Bijvoorbeeld met het realiseren van laadinfra voor de logistiek op bedrijventerreinen, het ontwikkelen van visies op logistieke hubs of door tijdens het ontwikkelen van nieuwe wijken al aandacht te besteden aan duurzame logistiek.
In onze aanpak speelt de inwoners altijd een belangrijke rol, die bepalen en ervaren de keten. We hepen je bij:
Onze adviseurs hebben kennis en ervaring in de bestaande en nieuwe leefomgeving. Samen met jou werken we aan duurzame mobiliteitsoplossingen met impact.
Het mobiliteitssysteem in Nederland staat onder druk. Waar Nederlandse steden voor een grote verdichtingsopgave gaan met weinig ruimte voor aanvullende vervoersbewegingen, verschraalt het mobiliteitsaanbod in landelijk gebied drastisch. Daar bovenop wordt in 2030 verwacht dat alle nieuwe auto’s elektrisch rijden en werken veel steden aan een zero-emissie zone in hun stadscentra.
De manier waarop wij ons verplaatsen verandert snel. Duurzame innovaties zoals elektrische auto’s en vrachtwagens vragen om een andere infrastructuur dan traditionele tankstations. Nu de reguliere laadpaal in Nederland goed beschikbaar is dankzij proactieve laadvisies en plaatsingsplannen, volgen nieuwe innovaties: snelladers, laadpleinen en logistieke laadvragen elkaar rap op.
Daarnaast speelt de transitie van bezit naar gebruik een grote rol in de stedelijke leefomgeving. Deelmobiliteit neemt toe in de vorm van deelauto’s, deelscooters, deelfietsen en deelbakfietsen. Om de toekomstige stad bereikbaar te houden, zal autogebruik en -bezit een minder belangrijke rol gaan spelen in het stedelijke mobiliteitssysteem. OV, actieve mobiliteit zoals fietsen en lopen en deelmobiliteit worden belangrijker.
Bij nieuwe gebiedsontwikkelingen speelt de mobiliteitstransitie een duidelijke rol. Het faciliteren van voldoende laadinfrastructuur, het goed inrichten van de wijk en het inregelen van een stadsbreed en lokaal aanbod van deelmobiliteit komt in een nieuwe omgeving samen. Ook het faciliteren van locaties voor stadslogistiek en hubs hoort hierbij.
Vanuit Arcadis | Over Morgen gebruiken we de ThAMES sequentie (vergelijkbaar met STOMP) als basis voor het benaderen van mobiliteit in nieuwe gebiedsontwikkelingen.
Duurzame mobiliteit implementeren vraagt om beleid en duidelijke maatregelen. Zo kunnen we de mobiliteitstransitie stimuleren en waar nodig reguleren. Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem contact met ons op. We zijn benieuwd naar jouw uitdagingen en sparren graag met je.
De stand van zaken op het gebied van laadpunten in gemeenten kun je nu bekijken in onze nieuwe EV Benchmark Openbaar Laden.
Met een zorgvuldige strategie, planning en beleid kunnen tankstations met succes worden omgebouwd tot laadstations, waarmee de overgang naar elektrisch vervoer wordt ondersteund. Welke rol spelen huidige tankstations straks in de overgang naar duurzame mobiliteit?
Tijd om vooruit te blikken op de thema’s die ons dit jaar gaan bezighouden. Welke trends, verschuivingen, wet- en regelgeving verwachten we in 2023 voor de energietransitie, duurzame mobiliteit, voedseltransitie en gebiedsontwikkeling? Over Morgen-adviseurs werpen een blik in de glazen bol. Ard Lammertink – Duurzame elektriciteit ‘Belemmeringen in netcongestie een belangrijke drijver om dingen anders…
Deelmobiliteit trekt zich weinig aan van gemeentegrenzen. Integendeel – op de schaal van de regio zijn er juist kansen om deelmobiliteit goed af te stemmen op de vraag naar mobiliteit. Maar welke kansen zijn dat? Wat is de verwachte regionale vraag naar deelmobiliteit en welke kansen zijn er om vervoersarmoede te verminderen? Met deze vragen…
Werken aan een toekomstbestendige leefomgeving betekent verbanden zien en integrale oplossingen ontwikkelen. Dat zit bij onze nieuwe adviseur Hidde van der Maas wel snor. Als generalist met een hoog organisatiebewustzijn lost Hidde graag problemen op een creatieve manier op. Hij stelt zichzelf kort en krachtig voor. Waarom heb je voor Over Morgen gekozen? Over Morgen…
Zonnepanelen boven grote parkeerterreinen worden in Frankrijk verplicht. Maar is het ook duurzaam en rendabel? Adviseurs Ard Lammertink en Niek de Hond: ‘Als je slim gebruik maakt van koppelkansen, dan zijn solar carports heel interessant.’ In het verleden was het plaatsen van solar carports- duurzame opwek met zonnepanelen boven een parkeerplaats- vaak niet rendabel. Best…
Adviseurs van Over Morgen ontwikkelen een vernieuwend mobiliteitsconcept voor het Vijfde Dorp. Het concept is leidend in de opzet voor het stedenbouwkundig plan en we nemen hiermee een voorsprong op de aanstaande mobiliteitstransitie. De komende jaren verrijst er in het Middengebied van de Zuidplaspolder een geheel nieuw dorp. Op één van de laagste plekken van…
Hoe was jouw vakantiereis? Het is dit jaar de drukste zomer op de Europese wegen ooit en ook op Schiphol is het een chaos. Jouw volgende vakantie kan slimmer, comfortabeler en duurzamer. Wij zetten een aantal alternatieven voor de fossiele auto en het vliegtuig op een rij. Naast de ‘onvermijdelijke’ eigen auto en het vliegtuig…
Hoe werkt het inrichten van de ruimte vanuit de menselijke maat in de praktijk? En wat betekent het voor verschillende gebiedstypen? Het STOMP-ontwerpprincipe geeft inzicht, maar de ervaring hiermee is nog beperkt in de praktijk. Daarom hebben wij in opdracht van CROW-KpVV samen met Arcadis en Posad Maxwan onderzoek gedaan naar de toepassing van STOMP.…
Deelmobiliteit is in het landelijk gebied nog verre van zelfsprekend. En met een reden. In steden daalt het autobezit, op het platteland neemt het autobezit juist toe en voor aanbieders is het niet lucratief. Adviseur Haye Bijlsma adviseert landelijke gemeenten het toch een kans te geven, want ook in een dorp kan deelvervoer voordelen hebben.…
‘Als we gaat over inclusiviteit en deelvervoer, dan moeten we het over twee aspecten hebben. Aan de ene kant over het voorkomen van hinder in de openbare ruimte, aan de andere kant juist over de vervoerswaarde en de kansen die daar liggen.’ Bij het implementeren van deelmobiliteit, zoals deelscooters, is in het begin vaak sprake…
In 2021 hebben onze adviseurs Duurzame Mobiliteit gewerkt aan een beleidskader Deelmobiliteit voor de gemeenten Arnhem en Nijmegen. Op 29 maart 2022 is het door Over Morgen tot stand gebrachte beleidskader Deelmobiliteit door het College van Arnhem behandeld. En met succes, het beleidskader deelmobiliteit is vastgesteld. Door het vaststellen van het beleidskader kan de gemeente…
Onze nieuwe adviseur Inge Janssen was de afgelopen tien jaar als Olympisch roeister dagelijks op het water te vinden. Waarom is voor haar de switch naar werken in het ruimtelijk domein heel logisch en hoe vormt fietsen een rode draad in haar leven? Wat is volgens jou de grootste uitdaging voor een duurzame leefwereld? Het…
De gemeente Amsterdam is op weg naar volledig uitstootvrije mobiliteit in de stad. Daarbij hoort ook het toekomstbestendig maken van de tankstations. Adviseurs van Over Morgen begeleiden het proces bij het opstellen van een visie en beleidskaders om de transitie naar een netwerk van energiestations te waarborgen. Tankstations in hun huidige vorm moeten door de…
Binnenkort zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De raad zal straks aan mooie ambities en heldere plannen werken. Maar zijn de maatregelen in de coalitieakkoorden toereikend om de klimaatdoelen te halen? Planbureau Over Morgen biedt hulp. Wij toetsen coalitieakkoorden op haalbaarheid en realisme. Dit geeft colleges inzicht en een eerlijke kijk, zodat ambities echt worden waargemaakt. Gemeenten hebben…
Gemeenten staan voor grote uitdagingen om alle complexe opgaven een plek te geven. In een bestuurlijk werkatelier helpen senior adviseurs van Over Morgen nieuwe colleges een goede start te maken. ‘Samenwerken en portefeuille-overstijgend denken zorgt voor betere, snellere en goedkopere oplossingen. Dat geeft meerwaarde voor de hele samenleving.’ ‘Als gemeente met ambities weet je; het…
Wat vinden eindgebruikers belangrijk als het gaat om duurzaamheid in hun woonomgeving? Daar is nog helemaal niet zo veel over bekend. Daarom zijn we dit zelf gaan onderzoeken. Samen met onderzoeksbureau MarketResponse hebben wij ruim 500 Nederlanders gevraagd hoe zij duurzaamheidsthema’s en duurzaamheidsmaatregelen waarderen bij een verhuizing naar een nieuwe woonomgeving. In dit blog vertellen…
Met de groei van het aantal elektrische auto’s in Nederland neemt de behoefte aan openbare laadpalen gestaag toe. Gemeenten zijn hier nog onvoldoende op voorbereid. Onze nieuwe benchmark Openbaar Laden 2021 laat zien dat slechts 5 gemeenten klaar zijn voor de groei van het aantal EV’s in Nederland. Nog maar 22 gemeenten zijn voor meer…
Ben je bezig met duurzame mobiliteit binnen een gemeente? Adviseur Megan Visscher zet 3 belangrijke lessen op een rij voor een toekomstbestendig mobiliteitsbeleid. 1. Data als vertrekpunt Bij Over Morgen zetten we data-analyses op een slimme manier in om ons advies aan jou te ondersteunen en inzichtelijk te maken. De inzet van data vormt namelijk een goed…
Als je werkt aan de overgang naar elektrisch vervoer, dan komt een glazen bol goed van pas. Of is de kracht van data in combinatie met inzicht in marktontwikkelingen de sleutel voor het versnellen van de transitie naar EV? Bij Over Morgen zijn alle voertuigen die we rijden elektrisch. Zo’n 4 jaar geleden hebben dit…
Over Morgen is door de Gemeente Utrecht en betrokken projectontwikkelaars geselecteerd als Kwartiermaker Mobiliteit voor de oprichting van het Mobiliteitsbedrijf voor de Merwedekanaalzone. In het woningbouwproject Merwedekanaalzone zijn er grote ambities op het gebied van duurzame mobiliteit, zoals een parkeernorm van maximaal 0,3 per woning en parkeren-op-afstand. Ook is er een grote rol weggelegd voor…
Per september zijn negen nieuwe adviseurs bij Over Morgen gestart. ‘Groei is nodig om met onze klanten uitdagingen voor een duurzame leefomgeving aan te gaan.’ ‘Duurzame mobiliteit, gebiedsontwikkeling en energietransitie zijn thema’s waar Over Morgen al jaren aan werkt. Die zijn actueler dan ooit. En wij ontwikkelen ons op nieuwe transities in de leefomgeving. De…
Het aanbod in deelmobiliteit groeit. Steeds meer aanbieders kloppen bij gemeenten aan om hun deelauto’s, -fietsen, -scooters of andere deelconcepten te mogen aanbieden in de openbare ruimte. Het groeiende aanbod biedt veel kansen voor duurzame en ruimte-efficiënte mobiliteit, maar kent ook risico’s. Om deze kansen te verzilveren en wildgroei te voorkomen, is slim beleid nodig.…
We bevinden ons midden in een mobiliteits- én energietransitie. De combinatie van solar carports en laadinfrastructuur is een mooi voorbeeld van hoe ontwikkelingen samengaan. Solar carports bieden aantrekkelijke voordelen, maar er zijn in de praktijk ook nog wat uitdagingen in het realiseren ervan. Jan Jaap Wesselink (adviseur MorgenZon) en Willem Knol (adviseur EV) vertellen hier…
In ons werk aan een toekomstbestendige leefomgeving werken we bij Over Morgen volgens een succesvolle werkwijze die ook voor anderen interessant kan zijn. Onze aanpak gaat uit van verbinding. We willen hiermee graag anderen inspireren, zodat we samen voor een nog mooier Nederland kunnen zorgen. Daarom is onze aanpak nu voor iedereen beschikbaar. ‘Wij merken…
Na afronding van zijn studie Urban and Regional Planning aan de UvA is Hidde van der Kolk meteen begonnen bij Over Morgen. ‘Samen met mijn collega’s wil ik écht bijdragen aan concrete oplossingen om urgente vraagstukken in de leefomgeving aan te pakken. In deze tijd, waarin corona ons uitdaagt om de koersen te verleggen, is…
Er wordt hard gewerkt aan een dekkend laadnetwerk voor elektrische auto’s in Nederland. De aandacht ligt hierbij nog voornamelijk op het realiseren van ‘reguliere’ laadpalen. Om de transitie naar elektrisch vervoer optimaal te ondersteunen, moeten gemeenten ook met snelladers aan de slag, vindt onze EV-adviseur Willem Knol. Hij legt uit waarom snelladers belangrijk zijn en…
Na een half jaar van voorbereiding is vandaag de City Deal: ‘Een slimme stad zo doe je dat’ getekend. 51 private-, publieke- en kennisorganisaties werken de aankomende twee jaar samen om 13 ’tools’ te ontwikkelen met nieuwe smart city technologie. De variatie in de tools is groot, het gaat van deelmobiliteit, tot burgerparticipatie en modelverordeningen,…
Om het mobiliteitsgedrag op een plek duurzamer te kunnen maken, is het belangrijk om de lokale omstandigheden goed te begrijpen. Tijdens haar stageperiode bij Over Morgen ontwikkelde Megan Visscher een GIS-tool in de programmeertaal Python die inzicht biedt in de lokale mobiliteitscontext in de Metropoolegio Amsterdam (MRA). Dit helpt bijvoorbeeld om betere keuzes te maken…
Na het succesvol afronden van haar afstudeerstage bij Over Morgen met een mooie 8 heeft Megan Visscher er nog lang geen genoeg van. In de herfst is zij daarom begonnen als adviseur bij Over Morgen om ruimtelijke data in te zetten bij het inrichten van een toekomstbestendige leefomgeving. Lees hier wat Megan drijft en waarom…
Het aantal elektrische voertuigen neemt snel toe. Daarom wordt het steeds belangrijker om op verschillende locaties in de behoefte om op te laden te voorzien. Zo ook in parkeergarages. Maar hoe pak je daar de realisatie van laadinfrastructuur aan? Als gemeente of parkeerorganisatie wil je je klanten zo goed mogelijk van dienst zijn. Elektrische rijders…
Je komt ze steeds vaker tegen: laadpleinen. Dit zijn locaties waar meerdere laadpalen staan geconcentreerd, gebruikmakend van één netaansluiting. Steeds vaker kiezen gemeenten voor laadpleinen, want ze bieden meerdere voordelen ten opzichte van zelfstandige laadpalen. Onze EV-adviseur Willem Knol zet de vijf grootste voordelen van een laadplein voor je op een rijtje. Laadzekerheid Het aanbieden…
De tijd begint te dringen: Nederlandse gemeenten moeten aan de slag met een integrale visie op laadinfrastructuur. Dat is hard nodig om het groeiende aantal elektrische rijders in hun laadbehoefte te kunnen voorzien. En als het aan adviseur EV Willem Knol ligt, blijft het niet bij een visie alleen. In de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL)…
Die stikstofproblemen, daar zijn we voorlopig nog niet vanaf. Een groot aantal van onze natuurgebieden is overbelast en dat is slecht voor de biodiversiteit. Natuurherstel duurt jaren, dus is het niet gewoon tijd om die uitstoot bij gebiedsontwikkeling te beperken? Onze adviseur gebiedsvernieuwing Dave vindt van wel. In een serie conversaties met Werner Altenaar van Marxman…
Ard Lammertink levert al jaren een bijdrage aan de realisatie van duurzame energieprojecten. Bij Over Morgen gaat hij aan de slag met vraagstukken op het gebied van duurzame energie en mobiliteit. ‘De komende jaren zullen we heel hard en slim moeten werken om stap twee, drie en verder in de energietransitie mogelijk te maken.’ Waarom…
Maandag presenteerde het kabinet het Nationaal Groeifonds. Twintig miljard euro is er beschikbaar om te investeren in niet structurele zaken op het gebied van kennisontwikkeling, R&D innovatie en infrastructuur. De investeringen zijn nodig om economische groei te stimuleren en een financiële buffer aan te leggen voor economisch mindere tijden. En investeren in economische groei door…
Deze zomer gaan we langs bij initiatieven die een bijdrage leveren aan een toekomstbestendige leefomgeving. Vandaag nummer 3 in onze reeks. Deze keer een kleine actie, die veel impact maakt als iedereen het zou doen. Adviseur Anouk Bakx ging langs bij Simone Haarbosch om haar in het zonnetje te zetten. Simone heeft ervoor gekozen om…
Al sinds de introductie van de eerste elektrische personenvoertuigen wordt er gesproken over snelladen, nog sneller laden, zelfs ultrasnelladen. Dat klinkt ideaal. Toch nemen elektrische rijders de meeste van hun laadsessies af bij de gewone laadpaal. En lang niet elk tankstation is geschikt voor een snellader. Waar zijn snelladers dan wel handig? Tips voor de…
Verspreid over 19 Nederlandse gemeenten worden dit jaar 45 slimme laadpleinen gerealiseerd vanuit de ‘Proeftuin Slimme Laadpleinen’. Op maandag 15 juni is de proeftuin officieel geopend door staatssecretaris Stientje van Veldhoven. Over Morgen is één van de partners in deze proeftuin. De proeftuin Slimme Laadpleinen is onderdeel van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). De laadpleinen…
‘Duitse overheid verplicht laadpaal bij elk tankstation’, kopt het AD. Dit plan is ondoordacht, want snelaadnetwerk aanvliegen met een tankbril op leidt tot ‘schaampalen’. Ook in Nederland hebben wij dat probleem. Het idee van de Duitse overheid om laadpalen te verplichten bij tankstations, is geen goed idee. Sterker nog: het is klinkklare onzin. Als je…
De gemeente Dordrecht heeft de ontwikkeling van de locatie Middenzone Gezondheidspark na een marktselectieprocedure gegund aan Ballast Nedam Development. Het plan voor een hoogstedelijk en duurzaam woongebied is door Over Morgen voorzien van een mobiliteitsconcept met bijpassende parkeerbalans. Het Middenzone Gezondheidspark is het gebied gelegen tussen het Albert Schweitzerziekenhuis en de Sportboulevard in Dordrecht. Dit…
Bij Over Morgen vinden we het belangrijk om kennis te delen en van elkaar te leren. We houden van nieuwe energie en investeren graag in de toekomst. Deze maand is Megan Visscher vanuit huis begonnen als afstudeerstagiair bij Over Morgen. Zij gaat onderzoek doen naar Mobility as a Service op de Zuidas. Wie ben je…
Participatie is onmisbaar om tot goede resultaten te komen. Dé participatieaanpak bestaat niet. Maar er is nu wel een datatool om participatie te optimaliseren en zo tot het beste eindresultaat te komen. Onze collega Tabitha Mann en Joyce Lopulalan van 4orange hebben de handen ineen geslagen om op basis van data inzicht te krijgen over hoe jij jouw doelgroep het beste bereikt.
Bij de keuze tussen de auto of een alternatief vervoermiddel, spelen tijd en geld een rol, net zoals gemak en comfort. Hoe scoren al deze factoren als je duurzaam internationaal op vakantie wilt gaan? Haye Bijlsma nam de proef op de som samen met een groep vrienden. Conclusie: duurzaam reizen kan makkelijk en is zeer…
Onze leefomgeving is constant in transitie. Op grote schaal: de energietransitie is er om ons klimaat te verbeteren. Maar ook op kleiner vlak, bijvoorbeeld doordat mensen online zijn gaan shoppen en winkelstraten leeglopen. Of doordat we steeds ouder worden of omdat er een pandemie uitbreekt. Een duurzame leefomgeving, dat is wat ons drijft. Met de…
De afgelopen maanden reden we rond in een Renault Twizy langs vele projecten waarin Over Morgen een duurzame leefwereld waarmaakt. Dit hippe elektrische stadsautootje leenden we van Renault Stam. Bij het terugbrengen van de Twizy raakte Nick Knoester, adviseur duurzame mobiliteit, aan de praat met Jeroen Hogenstijn van Renault Stam. Hun gesprek over elektrisch rijden…
Het Interreg-project DeeldeZon – waarbij deelauto’s functioneren als wijkaccu’s – heeft vandaag de Autodeel Award 2019 gewonnen in de categorie ‘beste lokale initiatief’ met het project in Venlo. DeeldeZon krijgt de prijs omdat het project direct in de wijk bijdraagt aan een beter klimaat, luchtkwaliteit, meer ruimte en minder parkeerdrukte. Een zevenkoppige vakjury koos anoniem…
De Omgevingswet komt eraan. Voor veel professionals die zich met mobiliteit bezighouden en überhaupt al van de Omgevingswet hebben gehoord lijkt dit nog een ‘ver van mijn bed show’. Toch is dit niet zo. De Omgevingswet heeft gevolgen voor gemeentelijk beleid op het gebied van duurzame mobiliteit en biedt tegelijkertijd kansen. Welke? We leggen het…
De herfst neemt Nederland langzaam over. Ik denk graag terug aan de zonnige zomer. Deuren gaan open, stoelen naar buiten en de buurman wordt een vriend. Deze zomer stond in Trouw een artikel over een experiment van een Amsterdamse straat zonder parkeerplaatsen. Ik pleit voor een goede aanpak voor ontmoeting en groen in elke wijk…
Wat een dag was het! De tweede editie van de Klimaattop Noord-Nederland, op 31 oktober 2019, gaat de boeken in als een groot succes. Frans Latjes was aanwezig namens Over Morgen. Zijn auto stond bovendien in de Eregalerij Fossielvrij.
Data is essentieel om onze opdrachtgevers de beste oplossingen te kunnen bieden voor hun vraagstukken. Over Morgen ademt dan ook data. Wij hebben een team data-experts en zorgen dat onze adviseurs datagedreven werken door hen op te leiden en mee te nemen in de vernieuwende inzichten die data kunnen genereren in klantvragen. Eén van die data-experts is Tom van Goeverden. Hij vertelt over zijn passie voor data.
Op donderdag 12 september 2019 vanaf 18.30 – 20.00 uur vieren wij op feestelijke wijze samen met de partners en bewoners de start van het project ‘Deel de Venlose zon’. Het feestelijke moment bestaat uit een korte presentatie in aanwezigheid van wethouder Marij Pollux. Dit vindt plaats in het gemeenschapshuis De Bantuin, Pastoor kierkelsplein 20 in…
Afgelopen voorjaar hebben we besloten om de komende jaren met een vouwwagen te gaan kamperen. In combinatie met onze elektrische auto had mijn vriendin toch zo haar bedenkingen. Haar twijfel werd nog groter door negatieve verhalen in de media. Ik was iets optimistischer: Trekhaak eronder en gaan! En wat blijkt: het is nog nooit zo makkelijk geweest.
Autodelen kan een oplossing zijn in verstedelijkt gebied, maar echt populair is het nog niet. Wat is nodig om het succes te vergroten? Roderick Tingen onderzocht dit bij Over Morgen in het kader van zijn studie Urban Geography aan de Universiteit Utrecht. In zijn afstudeerscriptie concentreerde hij zich op bestaande binnen- en buitenstedelijke wijken in Utrecht. In deze blog deelt hij zijn bevindingen.
De komst van openbare laadpalen leidt vaak tot emotie en discussie. Dit komt doordat ze vaak zonder overleg met omwonenden worden geplaatst. Voorkom laadpaaldiscussies en neem de omgeving serieus. Wij dagen gemeenten uit om mensen actief te betrekken bij de keuze voor laadinfrastructuur. Dat vraagt om lef, maar levert veel positieve reacties, draagvlak én betere locaties voor laadpalen op.
Gemeente Venlo heeft als eerste gemeente in Nederland de intentieovereenkomst getekend voor deelname aan het project DeeldeZon. Hiermee heeft de gemeente Venlo de primeur. Medio september zal dit feestelijk gevierd worden.
De verwachte groei van elektrisch vervoer in Nederland zet flink door. Net als voorgaande jaren brengen we met onze Benchmark Openbaar Laden in beeld in hoeverre gemeenten voorbereid zijn op het aantal elektrische voertuigen in 2020 en 2025, want laden mag geen barrière zijn voor het kiezen voor een elektrisch voertuig.
Eind 2017 besloten we bij Over Morgen ons mobiliteitsbeleid te herzien. Het nieuwe beleid heeft twee belangrijke doelstellingen: 100% zero emissie mobiliteit in 2020 bereiken en onze mobiliteit slim inrichten. Inmiddels zijn we ruim anderhalf jaar verder. Een goed moment voor een tussentijdse evaluatie. Hoe staan we er nu voor?
In mijn vorige blog schetste ik hoe de omstandigheden op deze tropische eilanden ideaal zijn voor elektrisch vervoer. De Kaapverdische overheid vroeg ons dan ook hoe ze elektrisch vervoer het beste kunnen introduceren. Wie zijn de “early adopters”? Welke mensen of organisaties zullen nu als eerste elektrisch gaan rijden? Door individuele gesprekken te voeren en…
Vorige week werd het Klimaatakkoord door het kabinet gepresenteerd. Wij zijn blij met deze stap om de plannen voor de energietransitie nu zwart op wit te hebben. Het nieuw op te richten warmtefonds, een subsidieregeling voor investeringen in isolatie en warmte-installaties en oog voor de ontzorging van inwoners helpt in het maken van keuzes om…
Interreg Vlaanderen-Nederland heeft subsidie verleent voor de realisatie van het project DeeldeZon. Elektrische deelauto’s worden via slimme bi-directionele laadpalen met de energie van zonnedaken geladen én deze energie kan weer aan de auto worden onttrokken wanneer er veel vraag is naar elektriciteit. Aankomende jaren gaan de Vlaamse en Nederlandse consortiumpartners Zonnova, Buurauto, Zuidtrant, Mijndomein Energie,…
Over Morgen kreeg van de overheid van de Kaapverdische eilanden de vraag welke (eerste) stappen zij zouden moeten zetten in de transitie naar elektrische mobiliteit. De omstandigheden op tropische eilanden lijken ideaal. Gerwin is net terug van zijn reis en vertelt de komende tijd over deze opdracht op een droomplek. Deel 1: de eerste stappen zijn gezet.
Uit recent onderzoek van Natuur & Milieu blijkt dat het aantal aanbestedingen in het doelgroepenvervoer, waarin gevraagd werd om elektrische voertuigen, gedaald is met 10% ten opzichte van een jaar eerder. Het wil niet lukken met de verduurzaming van deze markt, terwijl deze zich juist uitermate goed leent om snel stappen te zetten naar een…
Stedelijke verdichting en de energietransitie zijn een gouden combinatie. Het is alleen nog een kwestie van aan de slag gaan om de code te kraken. We hebben geen tijd te verliezen! Stedelijke verdichting en de energietransitie zijn een gouden combinatie. Alleen ligt het goud (zoals jammer genoeg wel vaker) niet voor het oprapen. We zullen…
Bij Over Morgen vinden we het belangrijk om kennis te delen en van elkaar te leren. We houden van nieuwe energie en investeren graag in de toekomst. Ambitieuze stagiairs zijn daarom altijd welkom. Momenteel doen vier studenten en een werkstudent (afstudeer)onderzoek bij ons. Om de beurt vertellen ze hierover. Roderick Tingen onderzoekt welke ruimtelijke aspecten een rol spelen bij het implementeren van car-sharing-concepten in Utrecht.
Den Haag plaatste onlangs zijn 1.000ste laadpaal, dat is bijna één op de 500 inwoners! De groei van laadinfrastructuur is fors en zal versnellen in de komende jaren. In veel gemeenten gebeurt dit op aanvraag: één persoon gaat elektrisch rijden en klopt aan bij zijn gemeente die een geschikte locatie zoekt in zijn buurt. Deze…
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft Over Morgen samen met consortiumpartners Amber en Radiuz gekozen tot raamcontractant voor deelname aan de regionale MaaS-pilots.
Milieuorganisatie Natuur & Milieu presenteerde afgelopen week de toekomstvisie op stedelijke mobiliteit met de titel ‘Van autovol naar autovrij’.Onze adviseur Mark Verbeet was mede betrokken bij de totstandkoming van dit visiedocument. Hij ziet het als een mooi vertrekpunt bij duurzame mobiliteitsprojecten.
Het aantal laadpalen voor elektrische auto’s groeit de komende jaren explosief. ‘Met de komst van al die palen ontstaat steeds vaker het ‘not in mybackyard-syndroom’ bij buurtbewoners en soms leidt het zelfs tot hoogoplopende ruzies’, zegt Edvard Hendriksen. Hij is bij Over Morgen gespecialiseerd in duurzame mobiliteit. Hendriksen adviseert gemeenten en stelt dat ‘laadpaalruzie’ eenvoudig…
In 2025 moeten alle nieuwe bussen zero emissie zijn en in 2030 zelfs alle rijdende bussen. Onze collega Willem Knol publiceert in OVmagazine over het ontwikkelde AMPERES-model, om de complexe opgave voor het plannen van de laadinfrastructuur voor elektrische bussen te benaderen vanuit OV, ruimtelijke ordening én energie. Lees het artikel hier.
PARKnCHARGE heeft een lening van in totaal € 1.620.000 ontvangen van het BNG Duurzaamheidsfonds en het Energiefonds Utrecht. Hiermee kunnen circa 285 laadpleinen met bijna 600 laadpalen in Utrecht en de rest van Nederland worden gerealiseerd. Met deze financiering verwachten de partners de adoptie van elektrische voertuigen in Nederland te versnellen waardoor auto’s kunnen worden…
Technologische strijd VHS en Video 2000, gelijkstroom en wisselstroom, Chrome en Firefox .. er zijn veel mooie voorbeelden van een tweestrijd tussen nieuwe technologieën waarbij uiteindelijk één de dominante technologie wordt. Uiteindelijk kiest het gros van de consumenten pas partij als een duidelijke winnaar kan worden aangewezen. Niemand wil een dure videospeler waar geen films…
Door de toenemende trends van verstedelijking en vergrijzing staat de leefbaarheid en (auto)bereikbaarheid van de stad steeds meer onder druk. De grote woningbouwopgave van het komende decennium is fors (700.000 tot 2030) en de wens is om deze opgave voor het grootste deel in de bestaande stad te realiseren. Die forse woningbouwopgave is niet te…
Over Morgen versnelt de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark. Afgelopen vrijdag tekende Over Morgen, samen met vijf collega-adviesburo’s, voor het E-pact Kennisconsortium. Als onderdeel van dit kennisconsortium geven wij bedrijven door middel van een Quickscan inzicht in de mogelijkheden om op korte termijn grote stappen te maken in het terugdringen van kosten en CO2-uitstoot. Op…
Samen met EVConsult, stellen wij in opdracht van Enpuls, de provincies Groningen & Drenthe en negen Drentse en Groningse Gemeenten strategische plankaarten openbaar laden op. Een mooie klus waarmee we de transitie naar duurzame mobiliteit verder versnellen! Geïnteresseerd in de strategische plankaart? Klik op deze link.
In het themanummer Duurzame gebiedsontwikkeling van de Rooilijn (#4) is de energietransitie en de rol van nieuwe mobiliteit in gebiedsontwikkelingen besproken. Naar aanleiding hiervan vindt op maandag 19 november vindt een kenniskring plaats over energietransitie en nieuwe mobiliteit in Pakhuis de Zwijger met als casus Haven-Stad Amsterdam. Tijdens deze kenniskring wordt dit thema verder uitgediept…
De druk op onze leefomgeving neemt toe. Met dezelfde ruimte willen we steeds meer doen. Wonen, werken en ontspannen. Momenteel is het al een uitdaging om dit allemaal een plek te geven. We zien dat het steeds drukker wordt in steden, terwijl op andere plekken in Nederland het aantal inwoners per gemeente krimpt. Hoe gaan…
Over Morgen treedt toe tot het Esri Partner Network als Silver Partner. Het partnership is vooral een bevestiging van de toch al uitstekende samenwerking van de afgelopen jaren. Wij zijn een adviesbureau voor de duurzame leefwereld met data-gedreven adviseurs. Alle grote veranderingen die doorgevoerd worden, zouden volgens Over Morgen gebaseerd moeten zijn op data-analyse.…
Grootste uitdaging van aankomende jaren voor een duurzame leefwereld Er zal een duurzame gedragsverandering nodig zijn bij overheid, producenten en consumenten. En ook in deze volgorde, willen we dit snel realiseren. Dit is een grote uitdaging, maar zeker mogelijk. Overheid en producenten hebben de grootste invloed op onze leefwereld en het is makkelijker afspraken te…
Zorgeloze mobiliteit CO2 besparen en zorgeloze mobiliteit voor iedereen. Dat is de kern van de mobiliteitstafel in het onlangs verschenen Voorstel voor hoofdlijnen van het Klimaatakkoord. Besparing kunnen we ons allemaal iets bij voorstellen. De term zorgeloze mobiliteit is nieuw. Wat is dat? Zorgeloze mobiliteit is emissieloos vervoer dat bereikbaar én toegankelijk is voor iedereen. CO2…
Het consortium ‘Blue District’, bestaande uit ontwikkelaars MRPD en Ballast Nedam Development, Mecanoo Architecten en diverse adviseurs waaronder Over Morgen, wint de tender voor de gebiedsontwikkeling van het voormalige werk- en rangeerterrein Cartesiusdriehoek in Utrecht. De verkopende partij – NS Vastgoed – heeft dat vandaag bekend gemaakt. Met het plan “Blue District”, gaat het consortium…
De onderhandeling over het nieuwe Klimaatakkoord zijn in volle gang. Half juli wordt het hoofdlijnenakkoord verwacht, NOS gaf onlangs al een voorproefje. Het akkoord gaat bepalend zijn voor de manier waarop we tot 2030 ons duurzaamheidsbeleid gaan invullen. Steden en regio’s, burgers en bedrijven, iedereen krijgt ermee te maken. Wij zullen je na de presentatie…
LET OP: Dit event is uitgesteld. Datum volgt. Mobiliteit is een basisbehoefte en essentieel voor zowel sociale als economische ontmoetingen. We willen slimmer, sneller én ook schoner reizen. Om op deze behoefte in te kunnen spelen is inzicht nodig. Bijvoorbeeld in vervoersbewegingen en in oplaadlocaties voor elektrische voertuigen. Data helpt ons om onze huidige…
Busvervoerders worden in de toekomst gevraagd over te stappen van oude dieselbussen naar milieuvriendelijke alternatieven, zoals elektrische bussen. Afgezien van het feit dat een elektrische bus bijna twee keer zo duur is als zijn vervuilende voorganger, is de huidige actieradius van de batterij (net als bij elektrische auto’s) een belangrijke beperking in de uitvoering van…
Een jaar geleden verhuisde Over Morgen van een wat saai kantoor in Ede naar de oude zeepfabriek in het bruisende De Nieuwe Stad in Amersfoort. Voor mij betekende dit slechts iets meer reiskilometers maar wel een verdrievoudiging van mijn reistijd doordat ik te maken kreeg met het fenomeen ‘files’. Nu we een jaar verder zijn…
Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Schiermonnikoog, Amstelveen, Barendrecht. Deze gemeenten scoren het hoogst met hun netwerk aan openbare laadpalen, zo blijkt uit de Benchmark openbaar laden. Lees het hele nieuwsbericht en check de Benchmark Openbaar Laden op Binnenlands Bestuur.
Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, heeft de ‘EV-Prognose Atlas’ beschikbaar gesteld voor alle 156 gemeenten binnen het Enexis-verzorgingsgebied. Over Morgen heeft in samenwerking met EVConsult deze Atlas in opdracht van Enpuls ontwikkeld. Dit op data gebaseerde prognosemodel maakt het voor gemeenten zichtbaar waar en in welke mate de groei van elektrisch vervoer in hun gemeente…
Elektrische auto’s worden steeds populairder. Ze zijn schoner, efficiënter en stiller dan fossiele brandstof auto’s en worden bovendien financieel steeds aantrekkelijker. Om de groei van elektrisch vervoer te stimuleren is voldoende laadinfrastructuur essentieel. Deze kan worden gerealiseerd als private voorziening, of om e-rijders in de publieke ruimte te faciliteren. Niet elke elektrisch rijder heeft namelijk…
Practice what you preach! Over Morgen heeft besloten dat haar hele wagenpark uiterlijk in 2020 volledig elektrisch is. Met de nieuwe generatie elektrische voertuigen. De huidige vloot volledig elektrische auto’s (ca. 25% van totaal) wordt daarmee per direct uitgebreid en bestaande fossiele voertuigen worden volledig uitgefaseerd tot en met 2020. Een nieuwe auto is sowieso…
Onze collega Mark Verbeet is kritisch op de reactieve en onsamenhangende handelswijze waarop veel gemeenten in Nederland openbare laadpalen faciliteren. Zo schrijven de Volkskrant en NOS vandaag hoe de opkomst van laadpalen na de windmolens de stedelingen nerveus maken. Hoe maken we het morgen nog beter? Bekijk hier onze aanpak om planmatig te werken aan…
Afgelopen maandag hebben de provincies Overijssel en Gelderland de grootste Europese aanbesteding voor openbare laadpalen gepubliceerd. Marktpartijen kunnen zich melden voor de aanleg en exploitatie van 2.250 laadpalen in de openbare ruimte. Over Morgen heeft in samenwerking met APPM de voorbereiding van deze aanbesteding begeleid. De provincies ondersteunen hiermee 43 gemeenten die zo een dekkend…
“Het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit.” Ik probeerde mezelf nog even wat moed in te praten voordat ik in Beijing het podium op moest. Ik was uitgenodigd op het Chinese International ‘Forum on Electric Vehicle Pilot Cities and Industrial Development’ en ging onze voorspelmodellen voor elektrische auto’s en elektrische deelauto’s presenteren. De ochtend werd…
Eén oplaadpaal op elke honderd parkeerplaatsen. Zoveel laadpalen zijn er gemiddeld in Nederland nodig. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van overheid, marktpartijen en instituten, in opdracht van het Nederlands Kennisplatform Laadinfrastructuur. Over Morgen werkte mee aan de totstandkoming van deze kencijfers. Reactief handelen Infrastructuur voor elektrisch vervoer en laadpalen is nog niet ingebed in het…
Deelauto’s is een beetje zoals Palmpasen. Dit is misschien wel de belangrijkste conclusie die ik na twee maanden WeDriveSolar heb. Ik ben al een aantal jaren bezig met experimenteren rondom autodelen. Zowel in mijn werk, als ook in mijn eigen vervoer. Eerst had ik een eigen auto die regelmatig op Snappcar stond. Vervolgens leende ik veelal…
Op donderdag 13 april maakt Over Morgen de benchmark elektrisch rijden voor 2017 bekend. De benchmark is uitgevoerd door de toekomstprognoses over de vraag naar elektrische auto’s te combineren met de gegevens per gemeente over het bestaande openbaar beschikbare laadnetwerk. Er zijn een aantal gemeenten die fors beter scoren ten opzichte van de vorige benchmark in…
Begonnen als een puur Nederlandse consultancy wordt Over Morgen meer en meer gevraagd om haar oplossingen wereldwijd aan de man te brengen. Een kijkje in de week van Over Morgen geeft een mooi inzicht hoe Nederlandse oplossingen ook in de rest van de wereld aftrek vinden. Hoe plan je laadnetwerken voor elektrische voertuigen? Gijs van…
Dit weekend heb ik de BMW i3 van ons wagenpark mee mogen nemen voor een proefrit. Ik had een weekend voor de boeg met veel verschillende locaties. Vrijdag een workshop in Delft, zaterdag een lezing in Amsterdam, ’s avonds een verjaardag in Nijmegen, zondag een lunch in Wageningen en een avondje sauna in Nederasselt. Vier…
Over Morgen is maandag 27 maart gestart met het Low Car Diet, de grootste mobiliteitswedstrijd van Nederland. Tijdens het Low Car Diet ontdekken we als bedrijf, in strijd met overige bedrijven en deelnemers, verschillende duurzame reisopties en flexibel werken. Voorafgaand begin van de wedstrijd hebben alle deelnemers een nulmeting ingevuld. Op basis van het huidige…
Om de groei van elektrische voertuigen in goede banen te leiden zijn meer laadpunten nodig. Alleen de vraag is, hoeveel moeten er komen en waar? Over Morgen helpt overheden en private partijen met hun uitdagingen op het gebied van elektrisch vervoer. Daarvoor zetten we onze voorspelmodellen in. Hoewel we trots zijn op de meer dan 75…
Autodelen, veel verder dan carpoolen ben ik nooit gekomen. Het lijkt me ook helemaal niet handig om afhankelijk te zijn van anderen. Staat die auto er bijvoorbeeld wel als ik hem nodig heb? Toch bieden deelauto’s veel kansen voor gebruikers en de openbare ruimte. Bovendien wordt elektrisch rijden zo toegankelijk voor een veel grotere doelgroep.…
Hoe zorg je voor een regio die slimmer, schoner en sterker wordt? Die vraag heeft de provincie Zuid-Holland centraal staan tijdens het Festival van de Toekomst in Den Haag. Op 10 november laten aanwezigen zich inspireren door kennis en innovaties die al in de provincie Zuid-Holland te vinden zijn. Want de provincie staat voor grote…
Over Morgen gelooft in de groei van elektrisch vervoer. Om elektrisch rijders zo goed mogelijk te faciliteren helpen we gemeenten en marktpartijen met de uitrol van publieke laadinfrastructuur. Een dekkend en goed werkend netwerk van laadpunten is immers noodzakelijk om de groei van elektrische voertuigen te stimuleren. Uit eerder onderzoek van Over Morgen bleek dat…
Op 23 juni gaf onze collega Mark Verbeet tijdens de netwerkbijeenkomst van het Programma Slimme & Gezonde Stad van het Ministerie van I&M een pitch over de Strategische Plankaart Openbaar Laadinfrastructuur. Veel openbare laadpalen in Nederland worden op dit moment nog ‘ad hoc’ geplaatst op basis van een individuele aanvraag van een bewoner of forens.…
Vroeger had ik één grote droom: Ik wilde muzikant worden. Daarom trok ik ruim tien jaar geleden naar het altijd bruisende McMinnville, Oregon om daar onder een bezielende leiding van gepensioneerde topmusici een carrière als concertpianist te bewerkstelligen. Een jaar later vloog ik weer terug, een illusie armer en een prachtige ervaring rijker. De auto…
Wij hebben een onderzoek uitgevoerd naar de mate waarin het huidige laadnetwerk per gemeente is voorbereid op de vraag naar elektrisch rijden nu en in de nabije toekomst. Dit heeft geresulteerd in een benchmark van alle gemeenten in Nederland op basis van uitgebreide data-analyse en onze EV-toekomstprognoses. Zowel binnen als buiten de Randstad zijn opmerkelijke…
Donderdag 31 maart is Harm Welleweerd als speker te gast bij de themamiddag voor ondernemers: ‘Twente gaat voor Duurzame Mobiliteit’, georganiseerd door Twente Mobiel en de provincie Overijssel. De themamiddag is van 12:00 tot 16:30 in het Polman Stadion van Heracles in Almelo. Het belooft een middag vol kennis, proefrijden en netwerken te worden! Harm…
Afgelopen maandag werd ik door mijn collega Sjoerd gebeld. Terwijl ik in de trein naar Den Haag zat was hij de hele dag met mijn elektrische auto op pad. Het is immers een deelauto. Hij belde me niet omdat hij met een lege accu langs een snelweg in de stromende regen stond, maar omdat iemand…
Iedere vader van een zoon van 2,5 kent de oneliner: Kunnen wij het maken, nou en of! Bob de Bouwer is onderdeel geworden van de opvoeding. En het bijzondere is dat de kleine man er stiekem een hoop van leert, ook over duurzame energie en verantwoord gebruik van grondstoffen. Kijk het maar eens terug. Ook in…
Het is gebeurd! Een collega is gevallen voor de charmes van de Mitsubishi Outlander. Sinds donderdag is Jeroen de trotse eigenaar van deze welbekende plug-in hybride-auto. Hij wordt gekscherend geconfronteerd met zijn keuze voor de “Foutlander”. Een foute auto, want velen rijden maar weinig elektrische kilometers, waardoor de milieuvoordelen helemaal niet zo groot zijn. Te weinig…
De vakanties zijn weer voorbij en dat is ook wel te merken. Voor de verandering besloot ik om de trein te nemen naar mijn werk. Dit om niet in de file te hoeven staan en rustig te kunnen werken. Dat eerste ging goed, dat tweede iets minder. Met een hoog sardientjes-in-een-blik gevoel vertrokken we om…
Een week mocht ik rondrijden in een volledig elektrische Mercedes B-klasse: mijn eerste ‘eigen’ auto! Voordat ik vertel over mijn avonturen, wil ik eerst een bekentenis afleggen: ik heb nog nooit getankt. Ja, je leest het goed, ik heb nog nooit benzine of diesel in een auto gedaan. Menig kilometer heb ik gemaakt in auto’s…
Dat ik mij nu met elektrische auto’s bezig houd, komt niet helemaal uit de lucht vallen. Als klein jongetje was ik al de hele dag in de weer met allerhande speelgoedauto’s. Ik had posters van Ferrari’s en Porsche’s boven mijn bed en sjouwde altijd een hele stapel auto’s met me mee. Het hoogtepunt was dat…
Na jarenlang in Amsterdam te hebben gewoond, mag ik mij vanaf vorig jaar Utrechter noemen. In feite is de overstap niet zo heel schokkend geweest en eigenlijk wel plezierig. Los van het feit dat de huizen gemiddeld twee verdiepingen lager zijn in Utrecht dan in Amsterdam, zijn de ruimtelijke problemen vergelijkbaar. Parkeerplekken op straat zijn…
Na vier maanden en ruim 10.000 km is het tijd om de eerste balans op te maken. Hoe vind ik elektrisch rijden in mijn Nissan Leaf als testrijder van Project A15? Voorlopig een enorm succes. Ik ben echter voor mijn gevoel niet helemaal objectief: ben ik er tevreden mee en denk ik dat het daarom…
Uit onderzoek van Over Morgen blijkt dat er de komende jaren een groeiende behoefte ontstaat aan openbare laadpalen in Overijssel. Provincie Overijssel ondersteunt daarom zes gemeenten in Overijssel met een subsidiebijdrage voor de plaatsing van openbare laadpalen voor elektrische auto’s. De gemeenten die nu een bijdrage van duizend euro per geïnstalleerde laadpaal ontvangen zijn Hengelo…
Nieuwe technologieën zijn voor veel mensen eng, spannend, passen niet in hun wereldbeeld en zorgen ervoor dat ze hun gedrag moeten veranderen. Als adviseur duurzame mobiliteit ben ik veelal bezig met uitleggen waarom de vele veranderingen die we in mobiliteit zien, niet zo eng zijn als ze lijken en vaak geen bedreiging vormen maar een…
De gemeente Den Haag plaatst de komende jaren 1000 nieuwe laadpalen voor elektrische auto’s. Steeds meer Hagenaars rijden op stroom, de afgelopen jaren is het gebruik van elektrische auto’s verzevenvoudigd. Met de investering in nieuwe laadpalen wil de gemeente het gebruik van elektrisch rijden verder stimuleren. Dagelijks komen er aanvragen voor laadpalen binnen bij gemeente…
“Hoe voorspel je de gevolgen van een radicale innovatie?” Toen ik in de VS studeerde had ik een studiegenoot die ‘the weather man’ werd genoemd. Hij was nogal opportunistisch in zijn plannen en toezeggingen en was daardoor net zo betrouwbaar als de voorspellingen van ‘the weather man’. Ook tijdens de colleges econometrie kwam het nogal…
Op 3 – 4 – 5 november jl. heeft het EV-team van Over Morgen met 24 gemeenten (96%) in Overijssel gesproken over de ins & outs van elektrisch vervoer en (openbare) laadinfrastructuur. Er is gekeken naar de EV-opgave waarmee elke gemeente wordt geconfronteerd in 2020 (GIS). Aan de hand van de EV-menukaart zijn alle facetten…