Elektrische auto’s worden steeds populairder. Ze zijn schoner, efficiënter en stiller dan fossiele brandstof auto’s en worden bovendien financieel steeds aantrekkelijker. Om de groei van elektrisch vervoer te stimuleren is voldoende laadinfrastructuur essentieel. Deze kan worden gerealiseerd als private voorziening, of om e-rijders in de publieke ruimte te faciliteren.
Niet elke elektrisch rijder heeft namelijk de mogelijkheid om een auto op eigen terrein op te laden. Een groot deel van de e-rijder is als bewoner, forens of bezoeker, aangewezen op laadvoorzieningen bij parkeerplaatsen in de openbare ruimte. Om aan de groeiende vraag naar laden te voldoen, zullen er naar verwachting in de komende twee jaar zo’n 12.000 laadpalen worden bijgeplaats in het publieke domein.
Communicatie is de sleutel tot begrip
Het verschijnen van laadpalen in het straatbeeld kan discussie bij de omgeving oproepen. Het lukraak plaatsen, zonder duidelijke aankondiging en informatie, roept weerstand op bij bewoners en belanghebbenden. Deze worden logischerwijs overvallen door de laadpaal en zijn als gebruikers van de parkeerruimte daardoor soms hun vertrouwde parkeerplek kwijt. Om de uitrol van publieke laadinfrastructuur in goede banen te leiden is het daarom nodig om slim na te denken over locaties voor deze laadpalen. Hier ligt een belangrijke rol voor de gemeente als beheerder van de openbare ruimte. Laadpalen in de openbare ruimte zijn immers een publieke voorziening en worden niet voor één enkele bewoner geplaatst.
Naast de keuze voor goede locaties is het belangrijk om de omgeving mee te nemen in het proces. Waarom stimuleert de gemeente elektrisch rijden? Wat is het plaatsingsbeleid? En hoe kunnen bewoners hierover meedenken? Er zijn verschillende mogelijkheden om dit op een gedegen, maar ook leuke, manier te doen. De gemeente kan ervoor kiezen om de beoogde locaties voor laadpalen vroeg in het proces (digitaal) inzichtelijk te maken, zodat bewoners hier een zienswijze over kunnen indienen. Een stap verder is om bewoners via markeringen op de grond te wijzen op de beoogde locatie voor een laadpaal, zoals bijvoorbeeld in Houten is gedaan. Op deze manier wordt de omgeving op een ludieke wijze betrokken bij de uitrol van openbare laadinfrastructuur en het stimuleren van elektrisch vervoer.
Bijval voor openbare laadinfrastructuur kan worden gekregen door de omgeving serieus te nemen. Mensen zijn vaak niet tegen elektrisch rijden, maar zijn simpelweg niet (goed) geïnformeerd. Een aanpak waarin de beoogde locaties voor laadinfrastructuur en het beleid in samenhang worden communiceert is essentieel. Dit creëert begrip én kan ervoor zorgen dat nog meer mensen overstappen op schoon en duurzaam vervoer!
Over Morgen hecht waarde aan draagvlak bij projecten in de openbare ruimte, dus ook als het gaat om de uitrol van laadinfrastructuur. Wij helpen gemeenten daarom graag met een strategische plankaart voor openbare laadinfrastructuur en de communicatie-aanpak van hun laadnetwerk. Bijvoorbeeld online, op straat of tijdens een informatieavond. Benieuwd naar de mogelijkheden? Wij praten graag met je verder!