Als je werkt aan de overgang naar elektrisch vervoer, dan komt een glazen bol goed van pas. Of is de kracht van data in combinatie met inzicht in marktontwikkelingen de sleutel voor het versnellen van de transitie naar EV?
Bij Over Morgen zijn alle voertuigen die we rijden elektrisch. Zo’n 4 jaar geleden hebben dit beleid ingezet en inmiddels zijn de laatste fossiele leaseauto’s vervangen voor elektrische exemplaren.
We laden ze thuis op, maar ook op het werk en bij onze klanten. Wij, autobezitters met een relatief hoog inkomen, zijn een mooi voorbeeld van de eerste groep elektrische rijders: autobezit en inkomen zijn de belangrijkste indicatoren voor de adoptie van de eerste elektrische voertuigen.
Glazen bol voor transitie naar EV
We keken destijds in onze glazen bol en wisten dat we als één van de eersten in de transitie naar EV wilden meegaan. Dat heeft ons veel kennis en ervaring opgeleverd. We zijn er maar wat trots op dat we in de voorhoede zitten, want juist door te pionieren kunnen we impact hebben op een toekomstbestendige leefomgeving.
Slimme oplossingen met data en ervaring
Die glazen bol houden we sindsdien in het oog. Want wat is er nodig om ook de rest van Nederland zo ver te krijgen dat ze overstappen naar EV? Op basis van verschillende indicatoren maken we voor onze klanten voorspelmodellen waar laadinfrastructuur nodig is.
We verdelen de landelijke EV-adoptie over buurten en daarmee geven we gemeenten en marktpartijen meteen inzicht in de vraag. Zij kunnen daar vervolgens op inspelen met beleid en aanbod van slimme oplossingen zoals laadpleinen.
Data, kennis van eindgebruikers en inmiddels flink wat praktijkervaring helpen ons zo om een onderbouwd advies te geven, zodat gemeenten de juiste keuzes kunnen maken.

Veel meer mogelijk dan alleen elektrische auto’s
In die glazen bol zien we allang niet alleen maar laadpalen en elektrische auto’s. Er is veel meer mogelijk als het gaat om duurzaam van A naar B te komen.
Ook daar beginnen we weer bij onszelf. We hebben onze collega’s meer reismogelijkheden gegeven dan een leaseauto alleen. Sterker nog: lang niet elke medewerker krijgt een leaseauto. We maken meer gebruik van het OV en van deelvervoer. Zo hebben we voor ons kantoor een Amberhub met deelauto’s staan.
We rijden daarmee naar onze klanten, moeten daar soms laden en brengen de auto weer terug naar de hub om hem opnieuw aan de stekker te zetten. Een andere laadbehoefte ontstaat, namelijk die op werklocaties.
Nieuwe ontwikkelingen
En zo zijn er meer ontwikkelingen gaande in de transitie naar EV. Mede gedreven door zero emissiezones gaan taxi’s bijvoorbeeld steeds vaker over naar elektrisch. Een taxi rijdt op een dag vaak meer dan zijn actieradius toelaat en moet dus tussendoor opgeladen worden. Dat kan op de standplaats, of onderweg als er even geen klanten zijn. Maar tijd is geld, het liefst duurt het laden zo kort mogelijk, daarom maken zij gebruik van snelladers.
Nog belangrijker is dat zij met een volle accu starten met hun dienst. De taxi wordt daarom mee naar huis genomen en in de nacht opgeladen. Met behulp van data kunnen wij zien waar deze behoefte ontstaat en hoe je hier als gemeente of marktpartij op kunt inspelen.

Nieuwe kansen
Ons beeld in de glazen bol verandert door marktontwikkelingen, vaak gedreven door beleid van overheden en bedrijven. Bij Over Morgen spelen we hier constant op in door ons advies door te vertalen naar deze nieuwe kansen en mogelijkheden.
Dat kan doordat onze adviseurs de veranderde markt samen met onze data-adviseurs vertalen naar nieuwe algoritmes en voorspellingen. Zo voorspellen we nu waar taxichauffeurs laadbehoefte hebben, waar EV-rijders snelladers vragen en waar deelauto’s gaan laden.
Kijk met ons mee in de glazen bol
Graag kijken we samen met jou naar de volgende ontwikkelingen in de glazen bol om de transitie naar duurzaam vervoer weer een stuk verder te helpen.
Samen maken we elektrisch rijden toekomstbestendig, duurzaam en comfortabel voor iedereen en kijken we verder dan die opgave alleen.
Benieuwd hoe? Neem contact op via willem.knol@overmorgen.nl
Vacature adviseur Elektrisch Vervoer
Wil jij ons helpen om de transitie naar elektrisch vervoer te versnellen? Dan is Over Morgen op zoek naar jou.