Het is gebeurd! Een collega is gevallen voor de charmes van de Mitsubishi Outlander. Sinds donderdag is Jeroen de trotse eigenaar van deze welbekende plug-in hybride-auto. Hij wordt gekscherend geconfronteerd met zijn keuze voor de “Foutlander”. Een foute auto, want velen rijden maar weinig elektrische kilometers, waardoor de milieuvoordelen helemaal niet zo groot zijn.
Te weinig elektrische kilometers
TNO constateerde namelijk dat veel (zakelijke) plug-in hybride-rijders minder dan de helft van de elektrische kilometers die de auto te bieden heeft benutten, doordat de plug-in hybride auto’s te weinig worden opgeladen. Minister Wiebes speelt hierop in met zijn tweede autobrief. Vanaf 2017 vallen de plug-in hybrides in het hoge bijtellingstarief (lees hierover Mark’s blog). Ook werkgevers willen het gebruik van de stekker stimuleren en limiteren bijvoorbeeld het benzinebudget. Heel slim natuurlijk, want als het aankomt op de privéportemonnee, dan lopen mensen wel.
En dat is nou een punt dat me al jaren intrigeert. Wat is het toch met geld dat het mensen wel aanzet tot duurzaam gedrag? Waarom zijn zaken als verantwoordelijkheid voor je milieu-impact en affectie voor je eigen planeet niet genoeg? Je hoeft er echt geen wereldschokkende dingen voor te laten, gewoon een paar minuutjes extra lopen naar die laadpaal om je plug-in hybride-auto op te laden.
Opvoedkundige kat
Tijdens mijn master heb ik meegedaan aan verschillende studies hierover. Deze onderzochten hoe het energieverbruik van mensen bewust en onbewust beïnvloed kan worden zonder directe financiële prikkels te gebruiken. Hiervoor gebruikten we bijvoorbeeld gekleurd licht of robots. De iCat was een populair beestje uit de robot-club. Deze robot-kat gebruikt onder andere gezichtsuitdrukkingen om socialer te communiceren met mensen. Zo werd onderzocht of je de wasmachine op 30 in plaats van 40 graden zet als de iCat boos naar je kijkt.
De resultaten laten zien dat dit zeker een positieve invloed heeft. Ik betrap mezelf er ook op met een scheef oog naar de ecomonitor op mijn nieuwe wasmachine te kijken. Vervolgens zet ik het toerental net wat lager, zodat twee in plaats van drie lampjes branden.
Zou een robot dan ook hybride-rijders kunnen aansporen om meer te laden? Hoe langer de bestuurder op benzine rijdt, hoe bozer de iCat gaat kijken. Rijdt je op elektriciteit, dan kruipt ie spinnend op je schoot. Mijn Outlander-collega Jeroen lijkt me een geschikte eerste proefpersoon voor dit onderzoek. 😉