Afgelopen voorjaar besloot Gerard van Dijken om de komende jaren met een vouwwagen te gaan kamperen. In combinatie met een elektrische auto had zijn vriendin hierover toch zo haar bedenkingen. Haar twijfel werd nog groter door negatieve verhalen in de media. Gerard was iets optimistischer: Trekhaak eronder en gaan! En wat blijkt: het is nog nooit zo makkelijk geweest.
In augustus ging ons avontuur naar Frankrijk met onze Tesla en vouwwagen. Bang gemaakt door mogelijke drukte bij laadpalen, veel stilstaan, niet lekker kunnen doorrijden en andere onheilsverhalen hadden we beiden zo onze bedenkingen. Niets bleek minder waar. Niet de accu was bepalend voor het bereik, maar de staat van de passagiers op onze achterbank. Met een dreumes en een kleuter achterin was om de twee uur een pauze geen overbodige luxe. Een kort verslag van twee reisdagen.
“Niet de accu was bepalend voor het bereik, maar de staat van de passagiers op onze achterbank”
Gerard van Dijken
De laadplekken blijken luxe
Dag 1: om 11 uur vertrekken we uit het mooie Drenthe. Een beetje onwennig om de maximum range in te kunnen schatten vanwege de achterliggende vouwwagen, maar de eerste indruk valt niet tegen. Inschatting is 300 km op een volle accu, wat praktisch betekent elke 250 km laden. Zoals gezegd geen overbodige luxe, gezien de passagiers op de achterbank. De plekken waar je kan laden blijken luxe. In Horst bij het Parkhotel een prima picknickplek aan een meertje na een aantal uurtjes rijden.
In Vervier ligt het laadplein wat verstopt in een onguur oud industriecomplex dat lekker aan het gentrificeren is. Ineens is daar Van der Valk Verviers met een heerlijke terras en dito ijscoupe.
Laadpunt Metz is gelegen aan de snelweg bij een grote Leclercq, niet echt uitnodigend maar wel praktisch. Al eerder besloten om geen camping uit te zoeken vanwege de vermoeide kids. Dus het nabijgelegen Novotel biedt uitkomst.
Nooit meer terug naar fossiele brandstof
Dag 2: Volgeladen kunnen we er weer tegenaan. Omdat je in Frankrijk lekker mag planken met aanhanger, hebben wij dat ook maar eens uitgeprobeerd. Daar komen we snel op terug als we het verbruik zien. 95 km per uur blijkt een prima cruisesnelheid te zijn. Soms schakelen we zelfs de towmode uit en blijven we beetje plakken achter een vrachtwagen met steeringcontrol. Heel relaxed, stuur losjes in de hand en lekker om je heen kijken. Rijden is nog nooit zo ontspannen geweest.
Eerste stop in Val de Meuse. Dit is voor verbetering vatbaar. Weliswaar is er een service van het nabijgelegen hotel die garandeert dat je binnen 45 min gegeten hebt, maar wij kiezen toch voor een broodje uit het vuistje. Een binnenrijdend Engels stel met Model X biedt gezelligheid en goede verhalen. Zij zijn op roadtrip vanuit Londen naar Annecy en ook zeer positief en willen nooit meer terug naar fossiele brandstof. Na 45 minuten vervolgen we onze weg.
Macon is de volgende stop. Dit is het meest idyllische plekje tot nog toe. Heerlijk op het terras schaapjes en paardjes kijken. Camping opgezocht in de buurt van Grenoble en twee uur later zijn we op plaats van bestemming, circa 1100 km van huis.
Voorsprong met Tesla
Nou moet ik bekennen dat Tesla het met haar eigen netwerk ook wel erg goed voor elkaar heeft. Om de 75 km een laadfaciliteit, doorgaans op een fantastische plek met goede voorzieningen. Over het algemeen zijn ze niet gelegen op te drukke parkeerplaatsen, maar bij een hotel. Hierdoor is een lekkere lunch en goede bediening altijd bereikbaar. Dit is een voorsprong die Tesla zichzelf gecreëerd heeft.
Eenmaal op een camping kan de auto rustig worden bijgeladen op de plek zelf. Via de auto is het maximum ampère af te stellen, waardoor het ook veilig is. Voor ons was dit ruim voldoende om ’s nachts de gemaakte dagtocht weer bij te laden. Uiteraard wel nadat de waterkoker voor het laatst gebruikt was.
Elektrisch rijden nog nooit zo makkelijk geweest
Mijn conclusie: Er is letterlijk geen weg meer terug. Ook ons mobiliteitsgedrag zal moeten veranderen, willen we onze impact op het klimaat positief beïnvloeden. Het kan gemakkelijk, ook met een aanhanger of vouwwagen.
Een paar aanbevelingen zijn echter wel op z’n plaats. Een drive-through laadfaciliteit om ook met een aanhanger goed te kunnen parkeren is geen overbodige luxe onderweg. We hoefden gelukkig niet af te koppelen, maar ik vrees ruimtegebrek door de toenemende populariteit volgend jaar. Ook laadfaciliteiten integraal faciliteren in routeplanners zou fijn zijn. Tesla neemt haar eigen netwerk op, maar er zijn onderweg ook genoeg alternatieven waardoor het plannen nog gemakkelijker zou moeten zijn.
Zoals mijn vriend in Val de Meuse al zei: ’Don’t be in a hurry, you’re on a holiday. En zo is het. Het zal een shift in mindset vragen, maar met een elektrische auto op vakantie gaan is nog nooit zo gemakkelijk geweest!
