‘Duitse overheid verplicht laadpaal bij elk tankstation’, kopt het AD. Dit plan is ondoordacht, want snelaadnetwerk aanvliegen met een tankbril op leidt tot ‘schaampalen’. Ook in Nederland hebben wij dat probleem.
Het idee van de Duitse overheid om laadpalen te verplichten bij tankstations, is geen goed idee. Sterker nog: het is klinkklare onzin. Als je dagelijks rijdt met een elektrische auto, dan begrijp je pas hoe laden verschilt van tanken.
Wij begeleiden gemeenten bij het slim vormgeven en realiseren van hun laadinfrastructuur. Wij geven hen advies op basis van de praktijk, want wij rijden dagelijks in elektrische auto’s (wat volgens mij niet het geval is bij onze ambtelijke Oosterburen), daarnaast hebben we kennis in huis over strategische positionering en het op de juiste manier opschalen van laadpalen, laadpleinen en snelladers. Hierin brengen we onze praktijkkennis in vanuit zowel de projecten als de gebruiker. Dit in combinatie biedt met data-inzichten biedt toegevoegde waarde waarmee we in Nederland wel de juiste beslissing kunnen maken, want ook hier rijdt nog niet iedere ambtenaar die verantwoordelijk is voor laadinfrastructuur zelf in een elektrische auto.
‘Je hoeft niet overal snel te laden’
De keuze voor laadpalen bij een tankstation is een enorm ouderwetse gedachte, gebaseerd op het gebruik van een fossiele auto. Die tank je snel even vol als hij bijna leeg is, op een vaste plek: het tankstation. In Nederland is onderscheid ontstaan tussen ‘snelladen’ met hoge vermogens (meer dan 50KWh~ 250 Km/u) en gewoon laden (minimaal 3,6KWh-11KWh~20 – 70 Km/u). Met dat onderscheid ontstaat er ook een kwalitatief onderscheid in het hoofd van de fossiele rijder. “Waarom zou je langzamer laden, als je ook snel kan laden?” En daar zit nu juist de crux: je hoeft helemaal niet overal snel te laden, als je kan laden op een plek waar je toch al moet zijn en langer verblijft. Dit vraagt dus een slimmere aanpak dan snelladers neerzetten bij elk tankstation.
Gemaksladen
Veelal hoef je als elektrische rijder je batterij ook niet helemaal vol te laden. Elektrische rijders, in tegenstelling tot hun fossiele broeders, rijden hun batterij (~tank) lang niet altijd leeg voordat ze gaan laden. Dus je batterij met tussen de 20 tot 70km/u laden is geen enkel probleem als je op je werk bent, als je bij je huis bent of op een plek waar je langdurig verblijft.
Sterker nog, op de plek laden waar je langdurig verblijft is zelfs heel gemakkelijk. Je hoeft alleen je auto maar even aan te koppelen en als je klaar bent met wat je wilde doen, is je auto vol. Daarom noemen wij langzaam laden op de juiste plek, ook wel ‘gemaksladen’. De enige tijd die je kwijt bent is het aan- en ontkoppelen van je auto.
Niemand wil lang bij een tankstation staan
Snelladen is ook nodig. Als je je bestemming niet kunt bereiken, moet je kunnen bijladen. Ook op vakantie, of voor lange reizen is snelladen belangrijk. Snelladen is dus ‘bijladen’. Je laadt je auto net zo lang bij, totdat je op de plek kan komen waar je wil zijn je weer kan ‘gemaksladen’.
In het licht van bovenstaande slaan de Duitsers met de maatregel om op elk tankstation laadmogelijkheden de plank mis. Niemand wil langdurig bij een tankstation staan om zijn auto op te laden (tenzij je op een gehaktstavendieet bent). Immers niemand heeft een tankstation als eindbestemming. En alle 14.000 tankstations in Duitsland van snelladers voorzien is ook onzinnig. Met goede data-analyse van herkomsten en bestemmingen van (elektrische) automobilisten, kan je met veel minder snelladers toe en toch de gebruikers bedienen.
‘Schaampalen’
Wij noemen de door de Duitse overheid verplichte laadpalen bij tankstations daarom ‘schaampalen’. Laadpalen die geplaatst worden vanuit de gedachtegang uit het fossiele tijdperk zitten. Onze oproep is: verdiep je in de elektrische rijder, of liever nog: word er zo snel mogelijk zelf eentje en kies met kennis van zaken de juiste plek voor laadpalen. Doen we dit goed met zijn allen, dan zijn traditionele tankstations straks helemaal overbodig. Onze datatools kunnen daarbij zeker van pas komen.
Meer weten? Neem contact op met ons en kijk hier voor meer informatie.