Participatie en communicatie zijn onmisbaar om tot resultaten te komen die voor iedereen werken. Maar dé participatieaanpak bestaat niet. Er is nu wel een datatool om participatie en communicatie te optimaliseren en zo tot het beste eindresultaat te komen. Onze collega Tabitha Mann en Joyce Lopulalan van 4orange hebben de handen ineen geslagen om op basis van data inzicht te krijgen over hoe jij jouw doelgroep het beste bereikt.
Bij Over Morgen zien we dat in het dagelijks werk participatie onmisbaar is om tot goede resultaten te komen bij de inrichting van de fysieke leefomgeving. Of dit nu gaat om de ontwikkeling van woningen, het vormgeven van de energietransitie of de invulling van leegstand. Over Morgen gelooft in participatie, maar alleen met een aanpak op maat. Wij kijken scherp naar waar de participatie betrekking op heeft; met wie, de doelstelling en het onderwerp.
4orange gelooft in inzicht met data om zo maximaal rendement te halen. Dat is de reden waarom wij al meer dan 30 jaar consumentenonderzoek houden. En daardoor beschikken over een zeer rijk gevulde Consumer Database. De basis is de feitelijke informatie van jarenlang uitgevoerde enquêtes. Na anonimisering van de respons wordt aan de hand van via geavanceerde modeleringstechnieken een krachtige voorspelling voor elk huishouden in Nederland uitgevoerd. Zo is het mogelijk om iedere wijk een gezicht te geven. En dat komt weer ten goede aan participatietrajecten. Wanneer je weet wie je doelgroepen zijn en hoe je het beste de interactie kunt opzetten, kun je meer succes boeken.
Leer je doelgroep kennen
Labels plakken is lekker makkelijk. Hokjesdenken, wie kent het niet. Maar hoe kan dit helpen bij het verbeteren van jouw plannen? Als je weet hoe jouw doelgroep eruit ziet, is het een stuk eenvoudiger om ze te bereiken. Een doelgroepbenadering, krachtenanalyse en het gebruik van big data helpen daarbij. Participatie is voor ons geen doel op zich; het is een middel om op een betere manier tot mooiere eindresultaten te komen. Participatie betekent de ene keer vooral het informeren van de omgeving, de andere keer ontwikkelen bewoners actief mee. Een goede samenwerking begint net zoals iedere relatie begint met het leren kennen van elkaar.
Slimme tool
Hoe werkt dat dan? Over Morgen bedacht samen met 4orange iets slims: een datatool voor gerichte doelgroepenbenadering voor participatie en communicatie. We kennen al veel verschillende modellen die inzicht geven in leefstijlen. Het verschil tussen een leefstijl en onze datatool, is dat deze doelgroepenbenadering een duidelijk handelingsperspectief biedt in hoe je jouw doelgroep het beste kan benaderen. Hiermee heb je direct input om acties te ontwikkelen.
Hoe werkt de doelgroepenbenadering?
Ieder mens is anders, maar tegelijkertijd vallen we allemaal wel in een bepaald segment. Dit is afhankelijk van meerdere factoren. Bij 4orange kijken wij niet alleen naar socio-demografische data (waar woon je en hoe ziet de gezinssamenstelling eruit), maar kijken wij ook naar lifestyle kenmerken, mediavoorkeuren en attitude. Samen met Over Morgen zijn wij in het kader van participatie trajecten gestart met het definiëren van specifieke communicatie- en duurzaamheidsdoelgroepen voor bijvoorbeeld de energietransitie.
Uit onze data is gebleken dat bepaalde kenmerken sterke samenhang vertonen met de mate waarin iemand kan en wil verduurzamen en hoe iemand benaderd wil worden. Vanuit onze expertise op consumentengedragingen zijn hiertoe een aantal variabelen met elkaar gekruist. Door de brede kennis over deze doelgroepen is het zelfs mogelijk om direct de vertaalslag te maken naar media- en communicatie aanpak. Het is daarmee ook breder inzetbaar dan een standaard segmentatie.
Gratis webinar Esri Energiedag op 14 mei
Tijdens het webinar Esri Energieworkshops op 14 mei hebben Over Morgen en 4orange een persoonlijk uitleg gegeven over de datatool. Tijdens deze workshop gaan we dieper in op hoe we inzicht geven in de verschillende communicatieprofielen en profielen met houding ten opzichte van duurzaamheid, hoe we tot deze profielen zijn gekomen, hoe de tool in het participatieproces ingezet wordt en de handelingsperspectieven die het oplevert. Zo leer je in korte tijd hoe deze tool jou kan helpen in je dagelijks werk.