Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft Over Morgen samen met consortiumpartners Amber en Radiuz gekozen tot raamcontractant voor deelname aan de regionale MaaS-pilots.
MaaS (Mobility-as-a-Service) staat voor een transitie in mobiliteit, van bezit naar gebruik. Dit is nodig om onze omgeving leefbaar en bereikbaar te houden. In elk van de pilots dient de MaaS-dienst te voorzien in het digitaal plannen, boeken en betalen van deelauto’s, deelfietsen, OV en taxi vanuit één app. Het gebruik van deze modaliteiten wordt zo aantrekkelijker ten opzichte van het bezit en gebruik van de eigen auto. Dankzij realtime informatie over onder andere het weer, vertragingen en files kunnen gebruikers flexibel kiezen voor ander vervoer. Nieuwe aanbieders met innovatieve vervoersmiddelen kunnen door het gezamenlijk vaststellen van standaarden voor data-uitwisseling gemakkelijk aanhaken op elk van de te ontwikkelen MaaS-platforms.
Van delen naar vermenigvuldigen
Edvard Hendriksen, adviseur duurzame mobiliteit bij Over Morgen: ‘Wij hebben een visie op hoe mobiliteit zich de komende decennia ontwikkelt in Nederland. We zijn blij dat we met onze consortiumpartners Amber en Radiuz onderdeel zijn van deze transitie en mee kunnen bouwen aan MaaS als nieuw mobiliteitsprincipe. Gebruikers van Amber en Radiuz zijn al gewend om te delen; ons doel is dit gebruik samen te vermenigvuldigen.’
Radiuz trechtert mobiliteitsaanbieders naar één platform. Dit platform biedt de basis voor onze MaaS-dienst, dat al in staat is om OV, deelauto’s, deelfietsen en taxi te ontsluiten. Radiuz heeft jarenlange ervaring in de B2B-markt, waarin het een groot portfolio van klanten heeft weten op te bouwen. Amber is de snelst groeiende mobiliteitsaanbieder van Nederland. Met een vloot elektrische auto’s en e-bikes garandeert Amber dat haar gebruikers op elk gewenst moment een passend (zakelijk) vervoermiddel tot hun beschikking hebben.
Het Rijk geeft marktpartijen een kans om in 7 regio’s een schaalbare MaaS-dienst te ontwikkelen. Er is een subsidie van 20 miljoen Euro beschikbaar gesteld om de opstartkosten van de pilots te dekken. De mini-competities van de pilots in Amsterdam, Rotterdam-Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Limburg, Groningen-Drenthe en Twente starten in de komende maanden. In de 7 regio’s dient na 2 jaar een rendabele businesscase voor elk winnend consortium te zijn.