Dat ik mij nu met elektrische auto’s bezig houd, komt niet helemaal uit de lucht vallen. Als klein jongetje was ik al de hele dag in de weer met allerhande speelgoedauto’s. Ik had posters van Ferrari’s en Porsche’s boven mijn bed en sjouwde altijd een hele stapel auto’s met me mee. Het hoogtepunt was dat ik het poppenhuis leegruimde omdat ik vond dat daar wel een parkeergarage van gemaakt kon worden.
Toen ik bijna twee was kwam er de mededeling dat ik niet langer de enige zou zijn omdat er een broertje bij kwam. Voor mijn ouders een spannend moment om te kijken hoe ik met deze concurrent voor ouderlijke aandacht om zou gaan. De ochtend nadat hij geboren werd bleek deze zorg ongegrond. Ik bracht hem namelijk mijn dierbaarste bezit: Mijn favoriete autootje. Ik deelde toen mijn eerste auto. Een kleintje, dat wel.
Ruim 25 jaar later zit ik met veel interesse te luisteren naar de key-note speech die Susan Shaheen geeft over autodelen. Dit keer gaat het niet over dinkeytoys maar over het delen van grotemensen-auto’s. De opkomst van de deeleconomie is ook bij auto’s goed zichtbaar. Zelf doe ik mee aan het elektrische deelautoproject van Natuur en Milieu ‘de testrijders’. Daarbij deel ik mijn elektrische auto met zoveel mogelijk anderen. Zo kunnen zij kennis maken met elektrisch rijden en zich op een veel duurzamere, en prettigere manier verplaatsen. Ook hoeven zij zelf geen auto aan te schaffen, wat ook weer milieuwinst betekent qua productie.
Susan spreekt met veel enthousiasme over trends in autodelen en de essentiële rol van gemeentelijk beleid daarin. Zo zouden de elektrische deelauto’s in Amsterdam niet zo succesvol kunnen zijn zonder de vele laadpalen die de gemeente heeft geplaatst en het vergunningenbeleid van de stad. In de Over Morgen workshop tijdens dit symposium bouwden de verschillende stakeholders aan een plan van aanpak (zie ook dit nieuwsbericht). De rol van gemeenten blijkt daarin wederom cruciaal. Eén van de deelnemers verwoorde daarin de keuze die je als gemeente moet nemen: “afwachten en kijken wat er gebeurt, of actief aan de slag gaan om de kansen te verzilveren die autodelen biedt”.
Een aantal gemeenten heeft gekozen voor de actieve houding en hebben de ambitie ondertekend om 100.000 deelauto’s in 2018 te realiseren. Een ambitieuze maar zeker niet onhaalbare ambitie die hopelijk gecombineerd gaat worden met de verdere groei van elektrisch vervoer. Tegelijkertijd kwam de mededeling dat er in de gemeente Utrecht pas vijf elektrische deelauto’s zijn. Eén van die elektrische deelauto’s is in mijn beheer, maar deze was niet aanwezig op het congres. Ook deze auto heb ik met mijn broertje gedeeld. Hij was ermee op pad.