Autodelen kan een oplossing zijn in verstedelijkt gebied, maar echt populair is het nog niet. Wat is nodig om het succes te vergroten? Roderick Tingen: ‘Gemeentes hebben ruimtelijke tools in handen en moeten dit niet overlaten aan de markt.’
Autodelen wordt door steeds meer gemeenten gezien als een manier om het grote aantal privéauto’s in steden terug te dringen. De komende jaren zullen de grote steden van Nederland steeds meer inwoners trekken, met alle gevolgen van dien voor de mobiliteit. Meer inwoners betekent meer auto’s, wat leidt tot vastlopend verkeer, meer uitstoot en een ongezonder leefklimaat. Autodelen kan hiervoor een oplossing bieden. Onder andere Gemeente Utrecht stuurt hier op, maar echt populair wordt het nog steeds niet. Hoe zou die populariteit en dus het succes van deelautoconcepten vergroot kunnen worden? Roderick Tingen onderzocht dit bij Over Morgen in het kader van zijn studie Urban Geography aan de Universiteit Utrecht. In zijn afstudeerscriptie concentreerde hij zich op bestaande binnen- en buitenstedelijke wijken in Utrecht.
Angst dat deelauto er niet is
Uit zijn afstudeeronderzoek -dat zich concentreerde op bestaande binnen- en buitenstedelijke wijken in Utrecht- blijkt dat een aantal ruimtelijke factoren van invloed is op het succes van deelautoconcepten. Voorheen werd altijd aangenomen dat loopafstand de meest bepalende factor is in de keuze van bewoners om wel of niet gebruik te maken van een deelauto. Die loopafstand is echter minder bepalend dan het gevoel van beschikbaarheid. De angst dat een auto niet beschikbaar is zorgt bij potentiële gebruikers voor een keuze in het nadeel van een deelauto. Bij een scenario waarbij bewoners zelf zes deelauto’s mogen verdelen over een wijk, valt het op dat ze kiezen voor een manier die het gevoel van beschikbaarheid vergroot. Alle zes bij elkaar of in koppels van twee. Daarvoor zijn bewoners best bereid om verder te lopen, als ze maar het gevoel hebben dat er altijd een deelauto beschikbaar is.
Vrouwen en deelauto’s
Verder worden deelauto’s aantrekkelijker voor vrouwen als ze veilig geparkeerd staan. Huidig onderzoek adviseert dat deelauto’s op openbare plekken moeten staan en nooit voor een raam van een huis. Echter vinden vrouwen dit juist prettig, omdat ze zo het gevoel hebben dat ze in het donker in het zicht staan van mensen. Sociale controle wordt dus als wenselijk gezien. Daarnaast wordt een plek onder een straatlantaarn gewaardeerd.
Goede locatie van deelauto’s
Tot slot is er onderscheid te maken tussen factoren die in binnen- en buitenstedelijke wijken spelen. Zo wordt het in buitenstedelijk gebied als aantrekkelijk gezien wanneer een deelauto in een logische looproute staat en wordt in binnenstedelijke wijken een verhoging van de parkeerkosten gezien als een extra motivatie om gebruik te maken van een deelauto. Daarnaast wordt in binnenstedelijke wijken het als positief ervaren wanneer deelauto’s op een plek staan dichtbij uitvalswegen.
Gemeente: stuur zelf op deelauto’s
Als gemeentes deelauto’s aantrekkelijker willen maken om het succes te vergroten, dan zullen ze rekening moeten houden met hoe deelauto’s worden aangeboden en op welke plekken. Daarbij moet rekening worden gehouden met het feit of ze in binnen- of buitenstedelijk gebied worden aangeboden. Ten slotte kan een bepaald parkeerregime leiden tot de keuze voor een deelauto. Kortom: Gemeentes hebben ruimtelijke tools in handen om het succes van deelauto’s te vergroten en moeten daar actief beleid op voeren. Laat het niet over aan de markt, maar stuur zelf op waar en hoe deelauto’s worden aangeboden.