De druk op onze leefomgeving neemt toe. Met dezelfde ruimte willen we steeds meer doen. Wonen, werken en ontspannen. Momenteel is het al een uitdaging om dit allemaal een plek te geven. We zien dat het steeds drukker wordt in steden, terwijl op andere plekken in Nederland het aantal inwoners per gemeente krimpt. Hoe gaan lokale overheden, projectontwikkelaars en nieuwe spelers op de markt met deze vraagstukken om? Een drieluik omtrent de toekomst van bouwen, met als eerste in de reeks Gerwin Hop van de innovatieve scale-up PARKnCHARGE.
Mensen op een slimme manier stimuleren om elektrisch te gaan rijden. Dat is waar Gerwin Hop aan werkt bij duurzame mobiliteitsscale-up PARKnCHARGE. Zijn rol binnen het bedrijf is het aansturen van de onderneming en zorgen voor voldoende financiering voor elektrische laadpalen. Een rol die hij met passie vervult. Gerwin: “Wij realiseren en exploiteren laadpalen voor gemeenten en ondernemingen die zelf niet willen of kunnen investeren in de laadinfrastructuur. En omdat we zelf investeren zorgen we er ook voor dat de infrastructuur veel en zo efficiënt mogelijk gebruikt wordt zodat we kosten zo laag mogelijk blijven.”
Er komen steeds meer elektrische auto’s bij. Het kabinet wil Nederland zo snel mogelijk elektrisch laten rijden. Dat betekent op korte termijn investeren in laadpalen. “Ons doel is dat alle elektrische rijders overal toegang hebben tot laadinfrastructuur. Om dat te bereiken moet je elektrisch laden faciliteren op plekken waar dat niet zo is. En dat betekent ook in de publieke ruimte. 70% van de mensen moet namelijk op straat opladen. Elektrisch laden krijgt dus steeds meer een plek in de openbare ruimte van de toekomst.”
En daar moet je slim mee omgaan. “Met behulp van slimme software kijken wij naar waar mensen willen laden en hoe de vraag zich ontwikkelt. Op die manier kunnen we in kaart brengen waar we de vraag kunnen bundelen, om zo meerdere laadvoorzieningen op één punt aan te leggen.” Zo geef je duurzaam rijden een boost zonder het elektriciteitsnet extra te belasten. Bovendien kun je dan netto met minder vermogen uit, en dat zie je terug in de investeringskosten voor laadpalen. “Daarom kunnen wij gebouweigenaren en gemeenten op onze kosten ontzorgen.”
De grootste uitdaging, aldus Gerwin, is de daadwerkelijke fysieke realisatie van de laadpalen. “We krijgen geld uit de markt, het aantal voertuigen neemt toe, en we verwachten voldoende afzet om de businesscase te realiseren. De elektrische auto komt in plaats van de fossiele auto. Dat is zeker. Nu moeten we alleen nog mensen krijgen die de palen daadwerkelijk aanleggen.”
Volg ons op Twitter, Facebook en LinkedIn en blijf op de hoogte over hoe we de opgave van de woningbouw toekomstbestendig en duurzaam kunnen invullen. Over morgen begint nu.