Vraag aan ons
Gemeente Zwolle is eind 2021 gestart met de vergunningsprocedure voor deelscooters en deeltweewielers. Sinds mei 2022 rijden de deelvoertuigen rond. Daarnaast heeft de gemeente een bestaand aanbod deelauto’s van verschillende aanbieders.
Om het bestaande aanbod, maar ook nieuwe concepten, gerichter in te zetten voor de uitdagingen en ambities van de stad heeft de gemeente Zwolle de adviseurs van Over Morgen gevraagd om te ondersteunen bij het Actieplan Deelmobiliteit. Hiermee beoogt Zwolle de gastvrije stad te blijven die het is. Het actieplan dient vorm te geven aan de uitvoering van (deel)mobiliteitsbeleid. Het actieplan bespreekt het huidige vertrekpunt qua aanbod en beleidskader. Daarnaast omvat het actieplan concrete opgaven en uitgangspunten waaraan acties zijn gekoppeld.
Onze oplossing
Vanuit Over Morgen zetten we onze kennis en expertise in die we eerder hebben opgedaan met het opstellen van beleidskaders deelmobiliteit voor o.a. Arnhem en Nijmegen, de onderzoeken over deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling, de kennis over behoefte van de eindgebruiker en we maken gebruik van onze data-analyses die we o.a. hebben uitgevoerd voor de Vervoerregio Amsterdam, Leidschendam-Voorburg en Merwede-Kanaalzone.
Een belangrijk speerpunt van de aanpak in Zwolle is het draagvlak binnen de samenleving voor deelmobiliteit. Met diverse stakeholders gaan we in gesprek om ervoor te zorgen dat de maatregelen in het Actieplan Deelmobiliteit vooral als lust en niet als last worden ervaren.
Dit doen we vanuit onze missie om steden op een toekomstbestendige manier leefbaar en duurzaam te maken met de balans tussen de behoeftes van de eindgebruiker, de markt en de maatschappelijke ambities.
In het Actieplan brengen we eerst het bestaande kader in beeld, door het huidige aanbod, beleid en de ontwikkelingen te inventariseren. Vanuit dat vertrekpunt zijn een aantal kernopgaven gedefinieerd, zoals de opgave ‘betrouwbaarheid aanbod vergroten’ of ‘het voorkomen van overlast in de openbare ruimte’. Deelmobiliteit is geen duizend-dingen-doekje, er zijn tekortkomingen en uitdagingen waar een gemeente op kan sturen. Aan de hand van concrete acties hebben we voor de gemeente uiteen gezet hoe ze het aanbod en de vraag naar deelmobiliteit kunnen verbeteren. Dit zijn tijdsgebonden acties met een zichttermijn tot 2025.