Vraag aan ons
Het kabinet, de provincie Zeeland, de gemeente Vlissingen en het Waterschap Scheldestromen hebben een bestuurlijk akkoord bereikt om stevig te investeren in Zeeland. Dit gebeurt onder andere op het gebied van bereikbaarheid en mobiliteit.
Tegelijkertijd wordt er binnen dit fiche geïnvesteerd in het stationsgebied van Vlissingen. Dit biedt de kans om twee vliegen in één klap te slaan en de koppeling te maken tussen slimme en schone mobiliteit in de vorm van een Super Slim laadplein met Slimme elektrische deelvoertuigen.
Een Super Slim Laadplein is een energiesysteem waar lokaal duurzame energie wordt opgewekt en gebruikt, bijvoorbeeld door middel van zonne-energie en laadpalen. Hierdoor is elektrisch laden volledig duurzaam. Elk voertuig wordt op een zo’n gunstig mogelijk moment opgeladen, afhankelijk van wanneer de gebruiker weg wil en hoe vol de accu dan moet zijn.
De provincie en gemeente hebben aan de adviseurs van Over Morgen gevraagd een haalbaarheidsstudie te doen naar de mogelijkheden voor een Super Slim Laadplein bij het stationsgebied in Vlissingen.
Onze oplossing
Op meerdere plekken in Nederland wordt geëxperimenteerd met laadpleinen. Zo zijn de afgelopen jaren door het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur in de Proeftuin ‘Slimme Laadpleinen’ tientallen laadpleinen in heel Nederland gerealiseerd en gemonitord. Over Morgen heeft meegewerkt aan dit kennisplatform. De kennis uit eerdere projecten hebbben we toegepast in dit project.
Om inzichtelijk te maken waar een laadplein aan dient te voldoen om een haalbare businesscase te creëren, zijn als eerste de randvoorwaarden in kaart gebracht op het gebied van laadbehoefte (type laadinfrastructuur) en de mogelijkheden tot slim laden of bidirectioneel laden. Daarnaast is ook gekeken naar de randvoorwaarden voor deelmobiliteit, opwekpotentie en de kansen voor een integrale businesscase. Bij een integrale businesscase denken wij onder andere aan de opties voor een stationaire batterij, load balancing (het corrigeren van het vermogen zodat het vermogen gelijk blijft) en bidirectioneel laden. Per categorie zijn de randvoorwaarden geïnventariseerd op nationaal niveau.
In de tweede fase is ingezoomd op de locatie in Vlissingen. Door het voeren van marktgesprekken met lokale bedrijven, de NS en de gemeente is een goed beeld ontstaan van het huidige gebied en hoe het gebied de aankomende jaren zal worden ontwikkeld. Door middel van onze prognosekaarten voor laadinfrastructuur en deelmobiliteit is inzichtelijk gemaakt wat de verwachte vraag zal zijn. Door middel van toetsing in de markt is gekeken of voor die prognoses op dit moment al een businesscase te realiseren is. Dit is vervolgens uitgezet tegen de mogelijkheden tot het opwekken van duurzame energie en de verwachte opbrengst (zie afbeelding hieronder).
In de laatste fase zijn in drie scenario’s varianten voor een Super Slim Laadplein uitgewerkt, op basis van ambitieniveau. Voor elk scenario is berekend wat de vraag is, welke voorwaarden aanwezig dienen te zijn en wat de haalbaarheid is. Op basis van het gekozen scenario is de business case verder uitgewerkt met o.a. het dagelijkse profiel voor energievraag en – opwek. Daarnaast is ook de financiële haalbaarheid en een gevoeligheidsanalyse doorgerekend. Er liggen zeker kansen voor een Super Slim Laadplein bij station Vlissingen. Echter is het realiseren van een laadplein waar vraag en aanbod op elkaar zijn afgestemd een opgave. Sterk flankerend beleid vanuit de gemeente is een belangrijke voorwaarde om het gebruik van een mogelijk laadplein te stimuleren.
Samenwerking
In dit project heeft Over Morgen samengewerkt met Spectral, een bedrijf gespecialiseerd in het berekenen en doorrekenen van energie-vraagstukken. Daarnaast heeft Over Morgen in dit proces met diverse marktpartijen gesproken waaronder lokale bedrijven, vervoerders, taxi-bedrijven en deelmobiliteitsaanbieders.
Tijdens het project zijn Provincie Zeeland en Gemeente Vlissingen nauw betrokken geweest bij het uitvoeren van de haalbaarheidsstudie. Door te werken met scenario’s wordt duidelijk welk effect verschillende laadpleinen hebben en wat daarin wordt gevraagd van gemeente en provincie.