Vraag aan ons
NS gaat op 82 stations poortjes in gebruik nemen om het aantal zwartrijders te verminderen en hierdoor de veiligheid op het station en in de trein te verhogen. Op een aantal stations wordt de stationsdoorgang gebruikt als looproute tussen 2 wijken en een verbinding tussen stadsdelen. Gemeente en inwoners beleven deze ruimte als openbaar gebied. NS wil de poortjes in gebruik nemen en met de gemeente afspraken maken over maatwerkoplossingen voor omwonenden die gebruik willen blijven maken van deze verbinding. Hiertoe is NS ook door staatssecretaris opgeroepen om “in een zorgvuldig proces met gemeente te komen tot een maatwerkoplossing voor passanten.”
Onze oplossing
Over Morgen levert de stakeholdermanager die de verbinding legt tussen de politieke input vanuit Den Haag, het beleid en de strategie van NS bij het in gebruik nemen van de poortjes en de specifieke behoeften van de gemeenten. Zowel op ambtelijk als bestuurlijk niveau vinden gesprekken plaats om tot maatwerkafspraken te komen. Onze stakeholdermanager heeft ruime ervaring bij NS en daarnaast kennis en ervaring bij diverse gemeenten. Hierdoor kennen we zowel de ‘taal’ van NS als de gemeenten en kunnen we partijen beter aan elkaar verbinden. Naast het stakeholdermanagement dragen we zorg voor de ingebruikname van interwijkstations door maatwerkoplossingen te leveren, zoals een passagepas voor omwonenden.