Gemeenten zijn hard aan de slag om klaar te zijn voor de transitie naar elektrisch vervoer. Het kabinet wil dat in 2030 alle auto’s die nieuw de weg op komen volledig zero-emissie zijn. Een dekkend laadnetwerk is hier een essentieel onderdeel van. Bij het ontwikkelen van een publiek laadnetwerk is participatie van bewoners erg belangrijk. Over Morgen helpt gemeenten met data en laagdrempelige inspraakmogelijkheden.
Steeds meer gemeenten gaan actief aan de slag met het ontwerpen van hun publieke laadnetwerk Het is goed om hierbij de inwoner te betrekken. Door hen mee te laten denken over de beoogde plekken voor laadpalen in de openbare ruimte, ontstaan nieuwe inzichten en daardoor een nog betere oplossing. Over Morgen helpt gemeenten hierbij door de door ons opgestelde plankaarten voor openbare laadinfra online inzichtelijk te maken voor inwoners. Recent heeft de gemeente Groningen ons platform gebruikt om reacties op de bijna 1100 beoogde locaties in de gemeente op te halen. Op dit moment staat ook in de gemeente Stichtse Vecht een online inspraakplatform open voor reacties.
We laten mensen op een toegankelijke en eenvoudige manier meedenken over de locatie van laadpalen. De voordelen van laagdrempelige participatie zijn legio. In de eerste plaats kunnen inwoners rechtstreeks hun reactie op een specifieke locatie geven. Dit zorgt dat ze kunnen meedenken over de plek waar in hun eigen omgeving een laadpaal komt te staan. De inwoners zelf kennen hun buurt het beste en kunnen dus goed meehelpen om tot de beste locaties te komen.
Laagdrempelig
Draagvlak ontstaat niet alleen door het ontvangen van reacties op specifieke plekken. Ook algemene reacties op het beleid rondom laadinfrastructuur en elektrisch rijden zijn welkom. Vaak zorgt de laagdrempeligheid ervoor dat bewoners en ook ondernemers voor het eerst in contact komen met de gemeente over dit onderwerp. Hieruit ontstaan vaak nieuwe initiatieven, zoals ondernemers die de handen ineen slaan om op privaat terrein een laadoplossing te gaan bieden.
Kwaliteit locatieplan verbetert
Voor de gemeente heeft het inspraakplatform als voordeel dat de kwaliteit van het locatieplan voor laadpalen verbetert. Dit leidt uiteindelijk tijdens de besluitvorming tot meer draagvlak waardoor de beoogde locaties ook middels verkeersbesluiten kunnen worden vastgelegd. Dit zorgt voor een aanzienlijk kortere doorlooptijd van aanvraag tot plaatsing van een laadpaal.
Gemeenten zijn aan zet voor het realiseren van voldoende openbare laadinfrastructuur. De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) geeft gemeenten de opgave om te zorgen dat er een robuust werkproces is voor het realiseren van voldoende laadpalen. Hiervoor is het cruciaal dat de werklast voor de gemeente wordt beperkt, en dat het aanvraag- en realisatieproces efficiënt wordt ingericht. Het vooraf aanwijzen van locaties, laten participeren van inwoners, en gebundeld nemen van verkeersbesluiten, zijn hier belangrijke onderdelen van.
Over Morgen helpt gemeenten door onze gebiedsgerichte aanpak voor openbare laadinfrastructuur. Meer weten? Neem contact op met Stijn Rutgers.