Het ondergronds, in de bodem, bouwen van een parkeergarage gebeurt vaak bij binnenstedelijke ontwikkelingen. Het lijkt makkelijk om het onder de grond te bouwen. Maar ook daar, net als boven de grond, is de ruimte niet oneindig. Dit zet vaak de financiële haalbaarheid van nieuwbouw onder druk.
Ondergronds parkeren is duur
Bij binnenstedelijke ontwikkelingen is er vaak onvoldoende ruimte om parkeren op straat op te lossen. Binnenstedelijk ontstaat de paradox dat voor de financiële haalbaarheid meer bouwprogramma nodig is, terwijl de bijbehorende extra parkeerplaatsen de financiële haalbaarheid bemoeilijken. Een ondergrondse parkeerplaats kost al snel € 25.000 per plek. En als het meerdere lagen ondergronds wordt, of in het grondwater, dan wordt het al snel nog duurder. Niet in al die gevallen kunnen deze dure plekken kostendekkend worden meeverkocht of verhuurd, zoals bij sociale woningbouw of woningen voor middengroepen. In dat geval is sprake van een onrendabele top. Het afdekken van de onrendabele top betekent dat minder middelen overblijven voor andere ambities, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid. Wegstoppen van parkeren in de bodem lijkt dus gemakkelijk, maar dat is duurder dan het lijkt.
Nieuwe mobiliteitsoplossingen
Doorbreek deze paradox door niet langer individueel autobezit centraal te stellen, maar door vooraf al na te denken over alternatieve mobiliteitsoplossingen. Goed openbaar vervoer is daarbij een eerste randvoorwaarde. Maar denk ook aan concepten als mobiliteitshubs waar verschillende vormen van (deel)mobiliteit samenkomen. Hier parkeer je bijvoorbeeld je deelauto en pakt een deelfiets voor het laatste stukje. Of (op langere termijn) geef je in de app aan wanneer de autonoom rijdende auto voor de deur moet staan. Rekening houdend met alternatieve mobiliteitsoplossingen kan een andere parkeerstrategie worden gevoerd en hoeft die dure parkeergarage niet of kan deze veel kleiner worden gebouwd.
Financiële optimalisatie
Om dergelijke oplossingen tot een succes te maken moet vroegtijdig aandacht worden besteed aan de businesscase. Alternatieve mobiliteitsoplossingen zijn alleen kansrijk als deze niet leiden tot hogere kosten voor de gebruikers. Dit vraagt om een integrale benadering van de gebiedsexploitatie en mobiliteitbusinesscase. Financiële voordelen in de gebiedsbusinesscase kunnen, waar nodig, ingezet voor het financieel haalbaar maken van een alternatief mobiliteitsconcept. Bijvoorbeeld om de opstartkosten voor het mobiliteitsconcept te dekken. Of juist om andere ambities financieel mogelijk te maken.
De afweging
Om te voorkomen dat de parkeergarage als enige oplossing wordt gezien een aantal overwegingen op een rij.
- Denk in een vroegtijdig stadium of alternatieve mobiliteitsoplossingen mogelijke zijn.
- Ga vervolgens flexibel om met parkeernormen.
- Kijk integraal naar de businesscase en kijk of voordelen in de gebiedsbusinesscase ingezet moeten worden om de mobiliteitsbusinesscase sluitend te krijgen.
Een duurzame inrichting van onze leefwereld kan alleen als we aandacht hebben voor de boven- én ondergrond. Nu is de bodem te vaak het ondergeschoven kindje. Wij vinden dat er meer aandacht moet zijn in ruimtelijke projecten voor de bodem en de inrichting van de ondergrond. Hoe? Bekijk onze video’s over het thema #pasopdebodem op ons YouTube kanaal. #pasopdebodem