Autodelen, veel verder dan carpoolen ben ik nooit gekomen. Het lijkt me ook helemaal niet handig om afhankelijk te zijn van anderen. Staat die auto er bijvoorbeeld wel als ik hem nodig heb? Toch bieden deelauto’s veel kansen voor gebruikers en de openbare ruimte. Bovendien wordt elektrisch rijden zo toegankelijk voor een veel grotere doelgroep. Reden voor ons als Over Morgen EV-team om naar Berlijn af te reizen, de deelmobiliteithoofdstad van Europa.
We zijn onze trip begonnen met het testen van het concept ride-sharing. Met twee Tesla’s zijn we naar Berlijn gereden. Dit kostte ons ongeveer een uur aan oplaadtijd bij de Tesla Superchargers, maar deze tijd hebben we benut om een overheerlijke Duitse schnitzel te nuttigen. Eenmaal in Berlijn probeerden we de auto te parkeren. Dit bleek lastig, want waar zijn alle openbare parkeerplaatsen?
In Berlijn hebben we ons vervolgens te voet en met de S-bahn verplaatst. Wat direct opviel is dat bij elk station de deelauto’s en -fietsen van verschillende aanbieders te vinden zijn. Deelmobiliteit is voor Berliners hartstikke normaal, zeker om de laatste kilometers af te leggen. Bij mooi weer pak je de e-bike, bij regen de auto. En voor wie het goedkoper wil, ook je deelauto kun je delen met anderen. CleverShuttle is de pas gelanceerde app hiervoor.
Anders dan in Nederland
De door ons bezochte EUREF-campus en E-hub Südkreuz maken slim gebruik van elektrische auto’s als energiebuffer. In een smart grid worden de auto’s en lokale accu’s geladen met lokaal opgewekte zonne- en windenergie. Wanneer er meer vraag dan aanbod is, worden de accu’s weer ontladen. Het gebruikspatroon van deelauto’s is hier uitermate geschikte voor. Als er immers drie auto’s staan te wachten op hun volgende gebruiker, kunnen twee daarvan prima als buffer dienen. Zolang de derde maar vol staat voor wie die nodig heeft.
De meeste van deze mobiliteitsdeelsystemen zijn free-floating, wat inhoudt dat je op punt X een auto of fiets pakt en deze op een locatie naar keuze weer achterlaat. Tijdens ons bezoek aan de Nederlandse laadpaalexploitant Allego werd ons duidelijk dat dit een heel ander laadnetwerk oplevert dan wij in Nederland gewend zijn. Waar in Nederland voornamelijk voor de autobezitter laadpalen worden geplaatst, worden ze in Berlijn geplaatst om deelmobiliteit te faciliteren. Uiteindelijk gaat het nog steeds om laadpalen in de openbare ruimte en het verplaatsen van mensen. Daardoor bleken de landen en de uitdagingen die je tegenkomt vergelijkbaar. Onze ervaring met data bleek ook voor deelmobiliteit interessant.
Keuzestress
Met zes grote auto- en fietsdeelaanbieders en een goed OV-netwerk heb je een volwaardig alternatief om je te verplaatsen. In twee dagen tijd is mijn mening dan ook 180 graden gedraaid: Een eigen auto en fiets absoluut zijn absoluut overbodig. Het kost minder voor de gebruiker, leidt tot minder autokilometers en minder blik op straat. Daarnaast is het zeer bruikbaar als nieuw energiesysteem. Het voorbeeld Berlijn laat zien dat je je niet meer druk hoeft te maken over beschikbaarheid of het plannen van ritten. Dan moet je je druk maken over welke auto je vandaag wilt: wordt het een BMW, Peugeot of Smart?