Steeds meer gebouweigenaren hebben de ambitie om materialen lokaal en hoogwaardig te hergebruiken. Maar hoe organiseer je dit als je een gebouw gaat renoveren? Met een gebiedsgerichte aanpak waarin je communiceert, samenwerkt en inspireert, benut je de potentie voor hergebruik die een gebied te bieden heeft. En die is groter dan je denkt!
Even wat feiten op een rijtje: De bouw consumeert een groot deel van de grondstoffen in Europa: 35 procent van het koper en 37 procent van het hout wordt in de bouw gebruikt. 18 procent van het wegverkeer in Nederland is gerelateerd aan bouwactiviteit. Met alle milieu-impact van dien. Gelukkig hebben steeds meer gebouweigenaren de ambitie om materialen lokaal en hoogwaardig her te gebruiken.
Communiceer dat er materialen vrijkomen
Zonder communicatie over de materialen die beschikbaar komen met de renovatie van een gebouw, worden kansen in het gebied niet gegrepen. Het werk in aanloop naar de renovatie gebeurt vaak achter gesloten deuren op het kantoor van aannemers en architecten. Maar juist tijdens deze aanloop is het al belangrijk dat wordt nagedacht over wanneer je begint met communiceren over materialen die je in het gebied om het gebouw heen wilt aanbieden voor hergebruik. Als je pas bij aanvang van de bouw begint met communiceren, ben je te laat. Afnemers van de materialen hebben tijd nodig om te bedenken wat zij gaan doen met het materiaal.
Laat zien wat de mogelijkheden zijn met het materiaal
Vrijkomende gebouwonderdelen als kozijnen, balken, deuren of isolatiemateriaal; vaak zijn ze niet één op één in een ander gebouw te hergebruiken. Ze moeten worden herontwikkeld naar bijvoorbeeld een nieuwe gevelpui. Het gevaar is dat mogelijke afnemers in het gebied alleen een stapel balken zien, in plaats van wat je er daadwerkelijk mee kan doen. Werk daarom samen met een partij die inspirerende schetsontwerpen kan maken van producten en gebouwonderdelen, bestaande uit hergebruikte materialen. Dat brengt potentiële afnemers in het gebied op ideeën. Een paar kozijnen trekt niet aan. Een broeikas of gevelpui wel.
Verbreed je zoektocht door samen te werken
In een circulaire economie moeten we zoeken naar een tweede bestemming voor gebouwonderdelen. De sloper bellen is daarbij geen circulaire optie, want in veel gevallen wordt hier laagwaardig en niet lokaal hergebruikt. Verbreed daarom je zoektocht door samenwerking te zoeken met partijen die bouwprojecten hebben in dezelfde gemeente. Bijvoorbeeld de gemeente met haar maatschappelijk vastgoed, de woningcorporatie of een commerciële gebouweigenaar. Zoek de projectleiders in deze organisaties op en vraag of zij projecten hebben waar behoefte is aan bouwmateriaal.
Met deze drie tips benut je de nog vaak verborgen potentie voor hergebruik in een gebied. Die potentie is vaak groter dan je denkt!
Wij helpen je graag met het uitdenken en uitvoeren van een gebiedsgerichte aanpak voor het lokaal hergebruiken van materiaal.