Technologische strijd
VHS en Video 2000, gelijkstroom en wisselstroom, Chrome en Firefox .. er zijn veel mooie voorbeelden van een tweestrijd tussen nieuwe technologieën waarbij uiteindelijk één de dominante technologie wordt.
Uiteindelijk kiest het gros van de consumenten pas partij als een duidelijke winnaar kan worden aangewezen. Niemand wil een dure videospeler waar geen films meer voor te krijgen zijn. Soms blijft een techniek of product nog populair bij een niche, zoals lang de Mac-computer dé keuze voor grafisch ontwerpers was terwijl verreweg de meeste consumenten een PC kochten.
Er is een parallel te maken met de keuze voor de energiedrager voor onze elektrische auto’s. Slaan we deze energie op door een accu aan boord te nemen, of vullen we de tank af met waterstof? Een grote investering in bijvoorbeeld een auto doe je pas als je er zeker van bent dat je de goede keuze maakt, en dus wacht de consument (leaserijders incluis) af tot er een duidelijke winnaar is.
De afwegingen
Gezien vanuit het oogpunt van veel consumenten, maar ook van beleidsmakers, is deze ‘winnaar’ er nog niet. Op het eerste gezicht staat waterstof er zelfs goed voor: een grote actieradius, snel afvullen en gewoon vertrouwd naar de pomp. Daarnaast is rijden op waterstof ook duurzaam. Toch?
De genoemde voordelen van waterstof zijn ogenschijnlijk precies de zwaktes van elektrisch rijden met een accu. De actieradius is beperkt, opladen duurt lang en kan nog niet overal. Om deze reden bestaat nog steeds het beeld dat we de accu maar moeten overslaan totdat er genoeg waterstof-auto’s beschikbaar zijn.
Belanghebbenden houden dit beeld in stand door alsmaar de belofte van waterstof te herhalen. Toch rijden er, na pakweg 20 jaar deze belofte gehoord te hebben, nog maar enkele tientallen personenauto’s met een waterstoftank rond. De batterij-elektrische auto heeft dit aantal in een paar jaar tijd met een factor 1000 overtroffen.
De belangrijkste factor hierin zijn kosten. Het rijden meteen elektrische auto is per kilometer goedkoper, niet alleen doordat er steeds meer betaalbare elektrische auto’s op de markt komen, maar ook doordat de ingewikkelde keten van productie en distributie de kostprijs van waterstof hoogmaakt.
Echt duurzaam waterstof produceren is namelijk nog niet zo makkelijk; zelfs als we het hele windenergie-potentieel van ons deel van de Noordzee zouden inzetten voor waterstofproductie is dat maar net genoeg om de huidige vraag naar waterstof als grondstof voor de industrie te voorzien. We kunnen die hoeveelheid energie dus beter in accu’s laden, dan rijden we er driemaal zo veel kilometers mee. (Lees ook onze White paper over waterstof)
Een gelopen race
Het is dus tijd dat er niet langer op twee paarden gewed wordt. We moeten waterstof gebruiken waar we dat nodig hebben, zoals voor de industrie, de warmtevraag, en op termijn wellicht de scheep- en luchtvaart.
Deze keuze betekent dat we niet meer hoeven te wachten opeen belofte maar aan de slag kunnen met een duidelijke opgave: batterij-elektrisch rijden zo goed mogelijk faciliteren. Over Morgen kan hierbij helpen, door inzicht te geven in de opgave, een dekkend en effectief laadnetwerk te ontwerpen, en het werkproces van aanvraag tot plaatsing van een laadpaal te versnellen.
De strijd om de weg is wel gestreden en heeft een winnaar: de batterij-elektrische auto. Het is tijd dat geen consument daar meer aan hoeft te twijfelen.