Hybride of niet

Datum

12 / 2017

Contactpersoon

Michiel Wiggers
Michiel Wiggers
06 42 74 42 29 | mail

Tags

De discussie rondom de hybride is weer volop losgebarsten. Een hybride die het antwoord is op de transitie naar duurzaam, maar toch niet te veel aanpassing van ons vraagt. Een schijnbaar perfecte oplossing dus. En nee, ik heb het niet over de bijtellingsknaller op vier wielen, maar de hybride warmtepomp. Een warmtepomp met CV-ketel die ons van het aardgas af moet helpen.

Ik zie veel overeenkomsten tussen de hybride auto en hybride warmtepomp, conclusie: ja het zal de transitie helpen, maar nee het is niet hét antwoord. Ik leg hieronder uit waarom.

De hybride auto heeft meerdere positieve effecten gehad. Mensen werden zich ervan bewust dat er een einde komt aan het gebruik van olie en dat we op zoek moeten naar alternatieven. Tegelijkertijd zagen we dat een auto ook op stroom kan rijden en raken we gewend aan laadpalen en auto`s met stekkers eraan. Er lijkt een nieuwe ‘normaal’ te ontstaan, namelijk: we kunnen ons ook verplaatsten in elektrische voertuigen.

De hybride warmtepomp helpt ons ook in het bewustzijn dat we niet meer oneindig gas kunnen gebruiken om onze huizen te verwarmen. Tegelijkertijd ervaren we dat elektrisch verwarmen een alternatief kan zijn. Maar een hybride warmtepomp kent dezelfde negatieve eigenschappen als de hybride auto. We blijven toch grotendeels afhankelijk van fossiele brandstoffen, of onbetaalbaar hernieuwbaar gas met een twijfelachtige bijdrage aan CO2 reductie. Bovendien vallen de prestaties in de praktijk vies tegen ten opzichte van de theorie, net als bij de hybride auto. Nuon en Eneco rapporteren teleurstellende resultaten uit de proeven die zij doen. Zowel de auto als de warmtepomp leunen sterk op subsidie. Nu de subsidies voor hybride auto`s wegvallen, is de verkoop met 90% afgenomen naar bijna nul. Gelukkig ten bate van de verkoop van volledig elektrische auto`s, die sterk zijn doorontwikkeld. Ik voorspel een zelfde toekomst voor de hybride warmtepompen.

Natuurlijk kan ik me voorstellen dat de hybride een plek krijgt in de totale mix van oplossingen die we nodig hebben om naar volledig duurzaam te gaan, bijvoorbeeld in monumentale panden waar andere alternatieven moeilijk te realiseren zijn. ,Maar het is zeker niet de enige of beste oplossing.  Laten we ons ook vooral niet blindstaren op maar 1 oplossing, maar alles inzetten wat we kennen en voldoende ruimte laten voor innovatie. En om positief af te sluiten: blijkbaar is de beweging ‘van gas los’ zo sterk dat er veel reuring ontstaat over de oplossingen. Laten we deze energie vooral niet gebruiken om elkaar te bevechten over wat de beste optie is, maar deze inzetten om met concrete resultaten te laten zien hoe het ook anders en duurzamer kan.

Simple Share Buttons