Van een handjevol deelauto’s tot dé autodeelstad van Nederland: Sophie Gunnink weet wel hoe ze mensen beweegt zodat ze kiezen voor nieuwe energie. Onmisbaar, want volgens Sophie is dit precies de uitdaging voor een duurzame leefwereld.
Waarom heb je voor Over Morgen gekozen?
Wat mij aanspreekt aan Over Morgen is de inhoudelijke kennis en expertise die in huis is, maar ook de mensgerichtheid. Zo staat de mens altijd op één in de opdrachten. Maar ook binnen Over Morgen werk je bijvoorbeeld als team samen met je collega’s door de integrale aanpak, ben je flexibel in je werktijden en kun je je volle potentieel benutten door trainingen en de samensturende organisatie (pdf).
En ik vind de sfeer binnen het bedrijf gelijk toegankelijk en open. Dat merkte ik al tijdens m’n eerste contact met Over Morgen. Ik sprak met Dennis Iseger, die ik ken van vroeger. En zo besloot ik te solliciteren. Een aanrader trouwens, om eerst eens informeel kennis te maken bij een bedrijf.
Ik wil een echte bijdrage leveren aan de energietransitie en zie ernaar uit om samen te werken met Over Morgen collega’s voor verschillende opdrachtgevers.
Wat is volgens jou de grootste uitdaging van aankomende jaren voor een duurzame leefwereld?
Voor veel mensen is klimaatverandering iets abstracts, iets waar ze niet dagelijks bij stilstaan. Met de watersnoodramp in Limburg en de extreme prijsstijgingen van energie komt de noodzaak van de energietransitie voor veel mensen ineens dichtbij. De uitdaging is om mensen te betrekken bij duurzame oplossingen.
Windenergie in jouw omgeving is bijvoorbeeld een kans als je mee kunt profiteren van de opbrengt. Dan is die windmolen ineens een stukje van jou, iets om trots op te zijn. En een (elektrische) deelauto? Die neemt geen parkeerplek in, maar zorgt juist voor meer ruimte in de stad wanneer veel mensen ‘m gebruiken.
Welk resultaat heb jij tot nu toe al in jouw werkzame leven bewerkstelligd?
Vóór Over Morgen werkte ik bij de gemeente Utrecht. Daar begon ik met deelmobiliteit toen er nog maar twee aanbieders waren, en zo’n 200 deelauto’s in de hele stad. In de jaren daarna groeide het aanbod en het gebruik nam exponentieel toe. Utrecht werd dé autodeelstad van Nederland. Autodelen is echt een volwaardig alternatief voor de eigen auto geworden. Voor iedereen. Ook voor bijvoorbeeld gezinnen met kinderen.
Een ander project waar ik heel trots op ben, is het stadsgesprek Nieuwe Energie. Met zo’n 2.500 Utrechters gingen we (door de coronacrisis online) het gesprek aan over de energietransitie. De doelen staan, bijvoorbeeld door het Klimaatakkoord, vast. Maar hoe gaan we die behalen? Wat zijn wensen en zorgen bij bijvoorbeeld windenergie, zonnevelden en aardwarmte? Welke doelen en eisen kan een gemeente stellen om zoveel mogelijk woningen te isoleren?
Door dit stadsgesprek ontstond er meer verbinding tussen de gemeente en bewoners van de stad. Veel mensen zijn echt enthousiast geworden over de energietransitie. En de gemeente had een duidelijke set spelregels waar ze mee aan de slag kon. Zoals dat mensen die in de buurt van een windmolen wonen, mee moeten profiteren van de opbrengst.
Voor welke opdracht mogen we jou ‘s nachts wakker maken?
Zo, dat is een lastige vraag! Ik vind heel veel interessant. Het liefst werk ik aan opdrachten met een stevige politiek-bestuurlijke component, en met een concreet resultaat voor de leefomgeving. Ook kom ik graag op nieuwe plekken, dus een gemeente of organisatie waar ik nog nooit ben geweest is extra leuk.
Hoe maak jij in je privéleven werk van een duurzame leefwereld?
Een paar jaar geleden was ik bij een lezing van Babette Porcelijn over haar boek De verborgen impact. Daarin staat dat spullen (van alles, van kleding, elektronica, meubels tot serviesgoed) de meeste klimaatimpact hebben.
Sindsdien let ik er nog meer op dat ik zo weinig mogelijk spullen nieuw koop. Ik koop vrijwel alles tweedehands of van duurzame merken. Helemaal met een baby is dat een leuke uitdaging, want babyspullen en -kleding wordt maar zo kort gebruikt. Erg zonde om allemaal nieuw te kopen.
Daarnaast heb ik geen auto, maar gebruik ik – ook met baby – de fiets, het OV en af en toe een (elektrische) deelauto.
Waarmee ga je de komende tijd aan de slag?
Ik ga voor de gemeente Hoorn aan de slag met de warmtetransitie, met name in de wijk Kersenboogerd. Die wijk wordt als eerste aardgasvrij en aangesloten op een warmtenet met duurzame bronnen. En verder? In deelmobiliteit en grootschalige energieopwekking wil ik ook maar wat graag mijn tanden zetten.
Meer weten van Sophie? Mail haar op sophie.gunnink@overmorgen.nl