2020 belooft heel wat op het gebied van duurzame mobiliteit. De vijf belangrijkste beloftes op een rijtje: mobility as a service, deelmobiliteit, slim en snel laden, dubbeldelen en de leasefiets. De centrale vraag voor het komend jaar is: worden de beloftes van ontwikkelingen die al langer op de deur kloppen dit jaar ingelost? Wij nemen ze onder de loep.
Wordt 2020 het jaar waarin de Zuidas massaal de Amaze-app op z’n telefoon heeft? Worden deelauto’s in gebiedsontwikkeling door het hele land de norm? Hoeveel snelladers en laadpleinen staan er over een jaar? En stappen we massaal op de leasespeedpedelec nu we hierop voor een prikkie over de fietspaden kunnen zoeven?
Belofte 1: Mobility as a Service
Vlekkeloos gebruikmaken van OV én deelmobiliteit, waarbij de werkgever meer flexibiliteit kan bieden aan de moderne werknemer, minder administratieve lasten heeft en meer sturing heeft op kosten. Dat is in één zin de belofte van onze MaaS-dienst Amaze, die als één van de zeven landelijke pilots dit voorjaar gelanceerd wordt. Collega’s Edvard Hendriksen en Nick Knoester zijn momenteel in gesprek met werkgevers aan de Amsterdamse Zuidas over hoe zij Amaze optimaal kunnen inzetten om hun doelen te bereiken. Binnenkort reizen de eerste testreizigers drempelloos met alle vormen van vervoer. De belangrijkste opgave richting succes is een succesvolle samenwerking van alle vervoerders om zo meer mensen uit de auto, uit de spits te verleiden.
Belofte 2: Deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling
Vlak voor het einde van 2019 evalueerden collega’s Stijn Rutgers en Nick Knoester de projecten van de City Deal ‘Elektrische deelmobiliteit in stedelijke gebiedsvernieuwing. Bij 15 projecten door het hele land is de belofte dat deelmobiliteit bijdraagt aan meer groen én meer betaalbare woningen. Door de juiste sturingselementen in te zetten, geloven wij dat dit op veel plekken gaat lukken. In 2020 verwachten wij dat deelmobiliteit de norm gaat worden bij projectontwikkelingen. Van Hollands Kroon tot Breda en van Apeldoorn tot Vlissingen.
Daarbij ligt wel de vraag op tafel: wat is een passende parkeernorm en moeten we meteen volledig elektrisch of toch beginnen met een combinatie van fossiel en elektrisch? En hoe moeten we deelbakfietsen, kinderzitjeskasten en leasespeedpedelecs meewegen bij die parkeernorm? Wij verwachten dat de antwoorden op deze vragen steeds helderder worden en denken hier graag over mee.
Belofte 3: Slim en snel laden op elke hoek
In 2019 is het aantal Elektrische Voertuigen (EV’s) op de Nederlandse wegen enorm toegenomen. Inmiddels rijden er meer dan 100.000 rond! Deze groei zet in 2020 door. Sterker nog: de groei zal toenemen, met daarbij de belofte dat laden geen issue meer is. Tijd dus om ook het laadnetwerk verder te laten groeien en de vraag naar elektrische auto’s bij te benen, zodat al die nieuwe EV’s ook snel en gemakkelijk kunnen laden. Dat betekent niet dat het land vol met laadpalen moet staan. We gaan juist aan de slag om op strategische locaties de juiste laadinfrastructuur te realiseren. Dit betekent: Slimme laadpleinen, strategische snelladers en openbare reguliere laders op de juiste plek.
Op al deze terreinen gaan wij het komende jaar aan de slag. Adviseurs Stijn Rutgers en Willem Knol zorgen voor de uitrol van ruim 40 nieuwe laadpleinen. Collega Florian Sloots is met stoepkrijt in de weer om samen met inwoners te bepalen waar de komende jaren laadpalen zouden kunnen komen. Daarnaast helpt Florian samen met Willem Knol mee aan de komst van nieuwe binnenstedelijke snelladers, zodat zowel veelrijders als ver-rijders in 2020 vol goede moed en met volle accu de weg op kunnen.
Belofte 4: Dubbeldelen
Eén (elektrische) deelauto staat niet op zichzelf. Waar de deelauto ooit gekoppeld was aan één doelgroep zien wij kansen voor dubbeldelen. De elektrische deelauto heeft immers de belofte in zich om meerdere maatschappelijke én individuele doelen te dienen. In 2019 werkten wij aan het project DeeldeZon in Venlo waar de Nissan Leafs van Buurauto dienen als rijdende accu’s. Overdag draaien de wielen erop rond en ’s avonds de wasmachine. Allemaal op één en dezelfde accu. DeeldeZon sleepte meteen een AutoDeel Award in de wacht in Venlo. Wij verwachten dat er meer van dit soort pilots tot wasdom komen in 2020 en er worden snel meer auto’s en bi-directionele laadpalen in Venlo bijgeplaatst.
De auto heeft niet alleen dubbele waarde op het gebied van energie, maar ook op het gebied van verkeersarmoede. Collega’s Anne van der Veen en Nick Knoester adviseerden in 2019 de gemeenten Alphen aan den Rijn en Nieuwkoop over het combineren van een deelauto-concept met een vrijwilligers-’busje’ dat ouderen langer mobiel houdt.
In 2020 verwachten wij meer combinaties en kijken we ook zelf hoe we onze eigen elektrische leaseauto’s op woonlocaties van collega’s deelbaar kunnen maken. Van veel gemeenten verwachten wij dat zij in 2020 hun zakelijke poolauto’s gaan delen, met hun medewerkers in privétijd of met de buurt, zoals bijvoorbeeld de gemeentes Westerkwartier, Vugt en Oisterwijk dat nu al doen.
Belofte 5: De Leasefiets
Tot voor kort was het een tikkeltje complex om je medewerkers in het zadel te helpen met een nieuwe fiets. Als de leasefietsregeling zijn belofte inlost, gaat hier verandering in komen. De verwachting is dat met name in het duurdere segment van de e-bike en de speedpedelec de groei zal doorzetten. Wij kijken vooral uit naar de strijd tussen de leasefiets en de elektrische leaseauto. Kiest men, nu de bijtelling verdubbeld is, voor de Tesla Model 3 of toch voor een Strömer of een VanMoof?
De keuze of het twee of vier wielen worden? Of misschien wel zes? Die zal onder andere afhangen van de woon-werkafstand en het huidige autobezit. Met onze E-Pact quickscans kunnen wij in 2020 weer vele nieuwe bedrijven en organisaties helpen bij het opstellen van een verantwoord leasebeleid. Samen met de Amaze app bieden wij werkgevers een totaaloplossing voor duurzame mobiliteit. Wat ons betreft wordt 2020 hét jaar voor duurzame mobiliteit.
Meer weten? Neem contact op met Nick Knoester of Stijn Rutgers.