Daan Hammer

Daan Hammer werkt bij Over Morgen aan duurzame mobiliteitsoplossingen. Hij heeft een passie voor elektrisch vervoer en technologieën die elektrische auto’s in staat stellen om rondrijdende batterijen te worden die op een slimme manier ons elektriciteitsnetwerk ondersteunen. Daarnaast richt hij zich op ontwikkelingen zoals autonome auto’s en Mobility as a Service en de impact daarvan op onze leefomgeving.

Waarom heb je voor Over Morgen gekozen?
Over Morgen is een frisse, innovatieve club. We pionieren samen met opdrachtgevers om duurzame oplossingen succesvol in praktijk te brengen. Vanaf het eerste contact met Over Morgen voel ik bij iedereen de wil om te innoveren en een positieve impact op onze leefomgeving te hebben. Dat spreekt mij enorm aan.

Wat is volgens jou de grootste uitdaging van aankomende jaren voor een duurzame leefwereld?
Ik zie een brede sociale adoptie als een van de grootste uitdagingen voor de transitie naar een duurzame leefwereld. De technologie is er voor een groot deel al en ontwikkelt zich altijd door. Een deel van de samenleving kan of wil alleen om uiteenlopende redenen nog niet onderdeel zijn van deze transitie. Het is belangrijk om met elkaar goede voorwaarden te scheppen voor de hele samenleving, zodat iedereen van een duurzame leefwereld kan profiteren.

Hoe ga jij hieraan bijdragen via Over Morgen?
Door elke opdracht met een integrale blik te benaderen. Ik heb een achtergrond in complexe, socio-technische systemen waarin je leert om bij innovaties verder te kijken dan alleen de technologie. Je kijkt bijvoorbeeld ook naar bestaande regelgeving, financiën, infrastructuur, cultuur, en gedrag. Door deze verschillende aspecten samen te brengen vergroot je de kans om innovaties echt succesvol te maken.

Welk resultaat heb jij tot nu toe al in jouw werkzame leven bewerkstelligd?
Ik heb voor verschillende gemeenten prognosekaarten, plankaarten en visies voor openbare laadinfrastructuur gemaakt. Eind vorig jaar hebben we het prognosemodel voor openbare laadinfrastructuur van Over Morgen uitgebreid met meerdere doelgroepen, waaronder logistiek, taxi’s, en deelauto’s. Het is mooi om te zien dat we daarmee ook aan de toenemende vraag naar inzichten in de elektrificatie van nieuwe doelgroepen kunnen voldoen.

Daarnaast vind ik het ook altijd leuk om twee projecten uit te lichten die ik als projectleider voor de Vervoerregio Amsterdam heb gedaan, omdat het vernieuwende onderzoeken waren. In het eerste onderzoek keken we naar de haalbaarheid van de trambus in de Vervoerregio. In het tweede onderzoek brachten we de mogelijkheden in kaart voor slimme capaciteitsverdeling van elektrische bussen op belangrijke knooppunten in het OV-netwerk in de Vervoerregio.

Voor welke opdracht mogen we jou ’s nachts wakker maken en waarom?
Graag een complex project, waarbij verschillende technologieën en belangen bij elkaar gebracht moeten worden. Bijvoorbeeld een opdracht waarbij het gebruik van elektrische auto’s gekoppeld wordt aan het balanceren van het elektriciteitsnet. Met de opkomst van duurzame energiebronnen komt er door de fluctuerende beschikbaarheid van bijvoorbeeld zon of wind ook meer druk te liggen op het elektriciteitsnet. Batterijen van elektrische auto’s kunnen het net ondersteunen door het laadgedrag van de EV-rijder te sturen. Deze integratie van de energiesector en de mobiliteitssector is een heel interessante uitdaging waar ik graag aan meewerk.

Hoe maak jij in je privéleven werk van een mooie/duurzame leefwereld?
Ik bezit geen auto, hoewel dat in Amsterdam niet zo gek is. Elke autorit die ik wel zelf maak, maak ik met een elektrische deelauto. Daarnaast heb ik heb recentelijk een jaren 30 huis gekocht. Daar zit meteen een mooie taak aan vast om te gaan verduurzamen.


Waarmee ga je de komende tijd aan de slag
Ik werk sinds een maand 3 dagen per week voor stichting ElaadNL, het kennis- en innovatiecentrum op het gebied van laadinfrastructuur in Nederland. Als Projectmanager Marktontwikkeling ben ik medeverantwoordelijk voor de Elaad Outlooks. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met een onderzoek naar de verwachte impact van elektrische personenauto’s op het elektriciteitsnet in 2050.

Naast mijn werkzaamheden bij Elaad help ik onder andere met het verder ontwikkelen van dataproducten van Over Morgen op het gebied van elektrisch vervoer en help ik de overheid van Kaapverdië bij het voorbereiden van een concessie voor openbare laadinfrastructuur.


Wil je een keer met Daan van gedachten wisselen? Neem gerust contact met hem op.

Gepubliceerd: 13-04-2021