We are Amaze! Wij zijn als Over Morgen onderdeel van Amaze, de nieuwe mobiliteitsapp die op dinsdag 5 november gepresenteerd is op de Zuidas in Amsterdam. Samen met onze partners Radiuz, Amber en Transdev helpen wij de bereikbaarheid van de Zuidas verbeteren met deze eerste zakelijke, complete Mobility as a Service app van Nederland.

Wat is Mobility as a Service?
Mobility as a Service (MaaS) is eigenlijk het slim aan elkaar knopen van alle vormen van mobiliteit. Er komen steeds meer deelfietsen, deelauto’s, deelscooters enzovoorts. Nu moet je voor al die voertuigen een nieuw appje installeren, je opnieuw aanmelden, soms borg betalen, soms je rijbewijs inscannen. Vervolgens alle appjes langs om te kijken wat er in de buurt beschikbaar is. En als je ze zakelijk gebruikt, kan je tig verschillende factuuroverzichten indienen.
MaaS vereenvoudigt het leven van de reiziger door plannen, boeken, betalen en reizen te integreren. Alles in één app, alles ritten op één overzicht en alle opties die mee worden genomen in je reisplanner. Zo krijg je een perfect reisadvies dat past bij jouw persoonlijke voorkeuren.
Wat kunnen bedrijven ermee?
Niet alleen de reiziger zelf wordt hier blij van. Ook voor bedrijven maakt MaaS het leven eenvoudiger. Want:
- Door het gebruik van Amaze behoort gedoe met declaraties tot de verleden tijd;
- Daarnaast kan een werkgever dankzij Amaze meer sturing en meer flexibiliteit bieden;
- HR-managers beperken nu het aanbod; een leaseauto of een NS-businesscard met soms een Amber-abonnementje. De Amaze-app biedt meer mogelijkheden om voor iedere type werknemer een specifiek aanbod beschikbaar te stellen zonder administratieve complexiteit;
- Meer bieden met minder gedoe;
- Daarnaast biedt het zowel de werkgever als de werknemer inzichten over het reisgedrag;
- Deze inzichten kunnen gebruikt worden om te kijken waar de kansen liggen om met prikkels mensen duurzamer en efficiënter te laten reizen.
Waarom begint Amaze op de Zuidas?
De MaaS-pilot op de Amsterdamse Zuidas is één van de zeven landelijke MaaS-pilots. Het consortium van Over Morgen, Radiuz, Amber en Transdev heeft deze pilot gewonnen en krijgt nu met steun van de gemeente Amsterdam en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de kans om de komende twee jaar de Zuidas te helpen de bereikbaarheid te verbeteren.
Inzicht in de beste reisoptie
Dat is hard nodig, want de Zuidas gaat de komende jaren flink op de schop. Amaze gaat helpen om de overlast van de werkzaamheden op de A10 te verminderen. Amaze helpt werknemers te verleiden om vaker met de trein of de fiets te komen of om de spits te mijden. Enerzijds door beloningsprikkels, anderzijds door het versnipperde aanbod als één oplossing aan te bieden. Hiermee krijg je als reiziger inzicht in de beste reisoptie op dat specifieke moment.
Bovendien is de ruimte op de Zuidas schaars. Minder mensen met de eigen auto naar kantoor, door dat er een goed geïntegreerd alternatief is van OV, deelfiets en deelauto betekent ook ruimtebesparing. Er zijn immers minder parkeerplekken nodig voor particuliere auto’s.
Is Amaze alleen voor de Zuidas?
Nee, uiteindelijk kan heel Nederland gebruik maken van Amaze. We focussen ons in eerste instantie op de Zuidas omdat daar de urgentie vrij hoog is, maar vanaf het begin zijn alle Amsterdammers welkom om Amaze te installeren.
