Wij hebben een onderzoek uitgevoerd naar de mate waarin het huidige laadnetwerk per gemeente is voorbereid op de vraag naar elektrisch rijden nu en in de nabije toekomst. Dit heeft geresulteerd in een benchmark van alle gemeenten in Nederland op basis van uitgebreide data-analyse en onze EV-toekomstprognoses. Zowel binnen als buiten de Randstad zijn opmerkelijke verschillen waarneembaar in de mate waarin gemeenten de elektrische autorijder faciliteren. Een ruime meerderheid scoort in elk geval een onvoldoende en daar ligt dus een forse opgave de komende jaren. De verwachting is immers dat er 200.000 elektrische voertuigen gaan rijden in Nederland. Een groot deel (ca. 70%) moet namelijk opladen in de openbare ruimte!
De G4 scoort zoals verwacht relatief goed in de benchmark, want daar is de afgelopen jaar flink geïnvesteerd in openbare laadvoorzieningen. Desalniettemin zit Utrecht nog op gepaste afstand van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. In bijzonder aandacht voor een aantal middelgrote gemeenten die relatief slecht scoren: Apeldoorn, Nijmegen, Amersfoort, Ede, Emmen, Enschede en Zwolle.
De praktijk leert ons dat het proces om over te kunnen gaan tot plaatsing van laadpalen in de openbare ruimte nog wel eens langer duurt dan op voorhand werd verwacht door gemeenten. Het devies is dus om al tijdig als gemeente uw beleid voor openbaar laden gereed te hebben. Zodoende weet de markt en bewoners binnen welke randvoorwaarden openbare laadvoorzieningen geplaatst kunnen worden. Wij helpen gemeenten hier natuurlijk graag mee.
De uitkomsten van de benchmark zijn per gemeente op digitale kaart beschikbaar gesteld: