De afgelopen maanden reden we rond in een Renault Twizy langs vele projecten waarin Over Morgen een duurzame leefwereld waarmaakt. Dit hippe elektrische stadsautootje leenden we van Renault Stam. Bij het terugbrengen van de Twizy raakte Nick Knoester, adviseur duurzame mobiliteit, aan de praat met Jeroen Hogenstijn van Renault Stam. Hun gesprek over elektrisch rijden en de toekomst van mobiliteit delen we met jou.
Nick:
Renault is best vooruitstrevend op het gebied van duurzame mobiliteit. Hoe zit dit?
Jeroen:
Ja dat klopt, Renault heeft het tijdperk van de hybride auto’s waarin fossiele brandstof met een elektromotor worden gecombineerd overgeslagen en is meteen gaan inzetten op batterij-elektrische auto’s. We hebben wel hybrides, maar dit zijn stekkerhybrides die je via een laadpaal of het stopcontact op kunt laden. Renault vindt het belangrijk dat elektrische auto’s bereikbaar zijn voor de massa en we kijken steeds of nieuwe technieken ons nog verder brengen op het gebied van duurzaamheid. Zo hebben wij nu al bedrijfsauto’s op waterstof en we werken met geavanceerde technologieën, zoals adaptieve cruise control.
Nick:
Hoe denken jullie over deelauto’s? Ik kan me voorstellen dat het best handig is om als dealer ’s avonds proefritauto’s en vervangend vervoer beschikbaar te stellen als deelauto aan mensen uit de buurt. Ze worden dan toch niet continu gebruikt.
Jeroen:
Ja, dat kan zeker interessant zijn. Sterker nog: we zijn hier al mee bezig. Niet alleen voor onze eigen auto’s, maar ook bijvoorbeeld het beschikbaar stellen van onze elektrische lesauto’s als deelauto op het moment dat de leaserijder hem zelf niet nodig heeft. En er zijn andere mooie initiatieven. We werken bijvoorbeeld nu al in Amsterdam samen met de deelautodienst Fetch Car Sharing. Onze ZOE’s staan in hartje hoofdstad klaar om als deelauto te gebruiken. Ook bij het innovatieve We Drive Solar-project zijn wij partner. Daarin pionieren we op het gebied van deelauto en energie. In Utrecht kun je met onze ZOE’s rijden op energie die in de eigen wijk is opgewekt. Het is mooi om te zien dat dit soort dingen geen toekomstmuziek, maar al realiteit zijn.
Nick:
Toch worden er nog vrij weinig elektrische auto’s verkocht aan particulieren. Hoe gaan we dat veranderen?
Jeroen:
Dat verandert nu steeds sneller. Afgelopen jaar verdubbelde het aantal elektrische auto’s in Nederland. Fiscale voordelen hebben natuurlijk veel invloed op de aankoop van een elektrische auto. Vooral in het zakelijke segment. Mensen wachtten einde van het jaar af wat er ging gebeuren en schaften toen op de valreep massaal toch een elektrische leaseauto aan. Ze waren niet aan te slepen hier. En nu is het weer rustig. Maar ook de gewone autokoper kijkt nu naar onze elektrische auto’s. Dat zijn echt niet alleen maar ‘geitenwollensokkentypes’. De overheid heeft nu een subsidie gecommuniceerd voor de particuliere markt maar we zijn nog in afwachting van de details voor deze regeling die in juli in werking zal treden
Nick:
Vanaf 2030 mogen geen nieuwe fossiele auto’s worden verkocht. Hoe zorgen we dat niet voelt als opgelegde verplichting, maar als normale ontwikkeling?
Jeroen:
We zullen met z’n allen als autobranche een tandje moeten bijschakelen en ons moeten richten op het lagere segment. Ik merk dat veel merken er nu nog niet klaar voor zijn. Renault heeft ook in het lagere segment elektrische auto’s. Gelukkig komt er langzaam steeds meer concurrentie bij van Opel met de eCorsa en Peugeot met de elektrische 208. De elektrische auto moet straks gemeengoed worden en dat kunnen we niet in ons eentje.
Nick:
En waterstof? De ene dweept ermee, de ander ziet het als ongeschikte oplossing voor personenauto’s. Hoe kijk je daar tegenaan?
Jeroen:
Waterstof is erg interessant, maar voorlopig alleen toepasbaar bij bedrijfswagens, WMO en de taxibranche. De eerste auto’s met een waterstof-range extender zijn begin dit jaar door Renault uitgeleverd. Een waterstofinstallatie kost heel veel geld en er zijn nog zeer weinig tankpunten. Maar het is een mooie, veelbelovende techniek en de ontwikkelingen gaan snel.
Nick:
Hoe ziet voor jou de toekomst eruit?
Jeroen:
De toekomst van duurzame mobiliteit is dichterbij dan de meeste mensen denken. Sterker nog hij is al gaande. Er is al heel veel bereikbaar en beschikbaar in de transitie naar schoon, slim en gedeeld vervoer. Wij als dealer hebben daar een grote rol in. Het is alleen nu de kunst om het ingeburgerd te laten raken en mensen een switch te laten maken in denken en doen. Waarom zou iedereen een auto voor de deur moeten hebben staan en waarom gebruikt nog bijna niemand zijn auto als bidirectionele lader? Ook de overheid heeft een taak, bijvoorbeeld in het faciliteren van laadpalen. Kortom: er is nog genoeg te doen en te ontwikkelen door zowel Over Morgen als Renault.
Nick Knoester is adviseur duurzame mobiliteit bij Over Morgen. Hij is deskundige op het gebied van onder andere deelmobiliteit en gedragsverandering en Jeroen Hogenstijn werkt bij Stam Renault dealers als accountmanager zakelijke markt en is daarbij verantwoordelijk voor het adviseren van bedrijven over zakelijke mobiliteit en de transitie naar elektrisch vervoer.