Op het NY-GEO 2016 congres rekende de directeur van de New York State Enery Research Department voor dat met het verduurzamen van twee miljoen woningen in New York State minimaal 50 miljard dollar gemoeid is. Het verduurzamen van de bedrijven in dezelfde staat vergt minimaal een even groot bedrag. De directeur is in gesprek met Wall Street investeerders die staan te popelen om te investeren. Om die investeringen aan te jagen heeft de directeur een potje van vijf miljard ter beschikking. Ik zat op dat moment in de zaal tussen 150 vertegenwoordigers uit de warmtepomp industrie. Veelal kleine MKB ondernemers. “Believers”, die strijden voor de goede zaak van duurzame warmte en met elkaar vorig jaar 1000 warmtepomp systemen geplaatst hebben.
Hoewel duurzame energie gaat gebeuren, moeten we ons niet gedragen of de doorbraak van duurzaam al “kat in het bakkie” is. De markt voor duurzame energie is schier oneindig. Voor een interessante achtergrondschets verwijs ik graag naar de VPRO tegenlicht uitzending “De doorbraak van duurzaam” van 13 maart 2016. De markt van duurzame aanbieders is echter nog maar heel jong en beperkt. Deze jonge markt wordt ook nog eens belaagd door fossiele energiepartijen, die helemaal niets te winnen hebben met een duurzame doorbraak.
Onderlinge concurrentie
Veel te veel kom ik duurzame ondernemers tegen die elkaar beconcurreren op een onvolwassen markt, met een nog onbewuste klantengroep. Een mooi voorbeeld is de “stammenstrijd” die er heerst tussen voorstanders van duurzame warmtenetten versus de aanhangers van “nul op de meter” woningen. Of de adepten van snellaad oplossingen langs de snelweg voor elektrische auto’s tegenover degenen die meer zien in langzaam laden bij werk en woning. Elektrisch versus waterstof, zon of wind, biomassa tegenover geothermie; ik kan nog wel even doorgaan.
De waarheid is dat we met al onze technieken nog helemaal niet opgewassen zijn tegen de onbevattelijke opgave die ons te wachten staat. Grote investeerders staan klaar hun miljarden te investeren, maar wij kunnen ze nog helemaal niet bedienen op de schaal die zij verwachten. Het publiek weet helemaal niet waarom ze zich duurzaam zou moeten gedragen. Laat staan dat ze door alle tegenstrijdige adviezen weten waarvoor ze moeten kiezen. De overheid voert ad hoc beleid en op het moment dat een duurzame techniek een succes dreigt te worden gaan stimuleringsmaatregelen op de helling. Consequent, langjarig en visionair overheidsbeleid zou de duurzaamheidssector helpen. Maar ook de overheid ziet door de bomen het bos niet meer.
Bundeling van kracht
Wij duurzame ondernemers staan voor de gemeenschappelijk opgave om het traditionele, fossiele energiesysteem te veranderen. Met onze rubberbootjes moeten we een tanker die de afgelopen decennia dezelfde koers voer van richting veranderen. Het helpt niet om te proberen de andere z’n bootje lek te steken. Liever bundelen we de krachten en proberen we Nederland een aansprekend voorbeeld van duurzame energietransitie te maken. In Nederland is daarmee voor iedereen een goede boterham te verdienen. In het buitenland wacht ons daarna een oneindige hoeveelheid boterhambeleg.