“Ik drink gewoon op het juiste moment koffie met de juiste mensen en dan krijg je ze wel mee in je duurzame ambities.” Aan het woord is Ite Meints, programmamanager duurzaamheid van de gemeente Dronten. “Is het echt zo simpel?”, is een vraag uit de zaal. Na een middag klantcafé is de conclusie: JA!
‘Van duurzame ambities naar duurzame resultaten’ was de titel van ons klantcafé dat ik mocht voorzitten. Vijftien gemeenten kwamen naar onze toekomstige werklocatie De Nieuwe Stad te Amersfoort om te horen hoe je dat doet.
Als eerste aan het woord Manu Busschots, klimaatpsycholoog en oprichter Stichting Klimaatgesprekken. Manu deelde met ons zijn inzichten hoe je mensen nu echt meekrijgt in de benodigde transitie. Framing, nudging en affect zijn de drie toverwoorden en vanuit de psychologie theoretisch aangedragen als manieren waarop je mensen meekrijgt. Als je dat praktisch vertaalt, komt het erop neer dat je duurzaamheid wellicht soms anders moet framen (goed bezig zijn, geld besparen), voorbeelden moet laten zien en op zoek moet gaan naar intrinsieke waarden van mensen die vaak breder zijn dan sec duurzaamheid of klimaatbewust leven. Waardevolle inzichten die direct toepasbaar zijn in de praktijk, aldus de aanwezigen.
Aansluitend nam collega Rutger Nelis ons mee in de financiële wereld die in duurzaamheidsland vaak wordt gezien als groot obstakel. Rutger maakt het simpel en legt uit hoe banken en andere financiers aankijken tegen energieprojecten en hoe ze dit wel kunnen en willen financieren. Begrijpelijk, logisch en daarbij ook het beeld dat er al best veel mogelijk is. De juiste weg vinden, de juiste taal spreken en begrip hebben voor hoe het systeem werkt, zijn sleutels tot succes. En passant ook even de huidige SDE-regeling besproken en vastgesteld op hoeveel cent ingediend gaat worden voor de voorgenomen collectieve zon projecten in de groep.
Als klap op de vuurpijl iemand die in de praktijk meters maakt, ambities uitvoert en lijkt te slagen in het realiseren van een klimaatneutrale aanpak. Ite spreek bevlogen over de “Drontener aanpak”. Aan de slag, met elkaar en vooral met een team. Samen dingen doen en hordes overwinnen. Bijzonder om te concluderen dat de psychologische theorie bijna 1-op-1 te leggen valt over het succes van Dronten. Manu ziet het dus eigenlijk wel scherp, mensen zijn groepsdieren en willen ergens bijhoren. Voorbeelden, verhalen en het juiste frame helpen om succes te boeken in Dronten.
Is het dan echt zo simpel? Ja! Natuurlijk gaat het niet vanzelf en is het vallen en opstaan, maar waar een wil is, is een weg. Zo sluiten we het klantcafé gezamenlijk af en een ieder vertrekt naar zijn gemeente om met nieuwe inzichten aan de slag te gaan. Missie geslaagd!