Over Morgen heeft in opdracht van de provincie Gelderland concrete handvatten ontwikkeld voor de realisatie van snelladers en snellaadstations. Collega’s Willem Knol, Florian Sloots en Ferdinand Michiels maakten vanuit verschillende disciplines een stappenplan. De provincie stelt dit stappenplan beschikbaar aan de Gelderse gemeenten. Ze gaan hiermee de elektrificatie van het vervoer in de provincie een boost geven.
‘Het realiseren van snellaadstations is nodig om te komen tot een fijnmazige laadinfrastructuur. Snelladers zijn vooral bedoeld voor zogenoemde ‘veelrijders’. Dit zijn doelgroepen die hun elektrische voertuigen vaak gebruiken en tussentijds moeten bijladen om de actieradius te vergroten. Denk hierbij aan taxirijders, stadslogistiek, zakelijke rijders en doelgroepenvervoer.
De potentie voor elektrificatie is groot, maar het aanbod van snelladers vertraagt de ontwikkeling hiervan. Het bekende kip/ei verhaal dus’, vertelt Willem Knol, adviseur duurzame mobiliteit.
Stappenplan stimuleert de markt
‘Gemeenten weten nog niet goed hoe zij moeten omgaan met initiatieven uit de markt. Er is veelal geen visie, geen locatiebeleid en geen uitgiftestrategie voor snelladers’, weet collega Florian Sloots. Het vinden van een aanspreekpunt voor marktpartijen binnen de gemeentelijke organisatie is ook een uitdaging.
‘Met ons stappenplan worden gemeenten beter in staat gesteld om marktinitiatieven te stimuleren. Het stappenplan werd met enthousiasme ontvangen door de gemeenten die aanwezig waren bij de laatste sessie van ons project.’
Maak een passende ontwikkelstrategie
Collega Ferdinand Michiels is bij het project betrokken vanuit de gebiedseconomische expertise. ‘Voor de realisatie van snellaadstations zijn goede locaties nodig. Marktpartijen hebben vaak geen grondposities, gemeenten wel. Vanuit grondeigendom heb je meer regie op randvoorwaarden, marktselectie en uitgifteprijs. Nu worden vooral 1-op-1 afspraken gemaakt.
Maar bij een volwassener markt met meerdere marktpartijen en andere vormen van snellaadstations, zoals grootschalige mobiliteitshubs, moet je als gemeente toch beter nadenken over een passende ontwikkel- en selectiestrategie. We werken hier graag met gemeenten aan.’
Bekijk hier het stappenplan snelladen.