Vraag aan ons
Kan Over Morgen samen met de Regio West-Brabant een gedragen strategisch programma op het gebied van circulariteit ontwikkelen dat aanjaagt en een beweging op gang brengt, het regionale (economisch) netwerk versterkt en de potentie van circulaire economie binnen de regio uitbreidt? Oftewel: hoe komen we tot een regionale strategie voor de circulaire economie van West-Brabant?
Onze oplossing
We hebben samen met de betrokken triple helix-partijen aan de hand van een aantal interactieve sessies een proces doorlopen om tot een regionale strategie voor de circulaire economie van West-Brabant te komen.
De eerste fase stond in het teken van verkennen en inzicht creëren: we hebben laten zien welke initiatieven in welke sectoren zijn gestart en hebben op basis daarvan een eerste analyse gemaakt van de huidige stand van zaken van de regio.
Vervolgens hebben we samen een strategie opgesteld door de landelijke ambities voor de circulaire economie te verbinden aan de provinciale en regionale economische ambities. Deze ambities hebben we doorvertaald naar zowel concrete prestatiedoelen als procesdoelen voor alle individuele gemeenten, de regio als geheel en de andere betrokken partijen uit de triple helix-samenwerking.
Na vaststelling van de ambitie, strategie en doelen hebben we vervolgens de vraag beantwoord hoe een organisatie ingericht moet worden om hier invulling aan te geven. We hebben daarin drie varianten uitgewerkt waar in het vervolgproces een keuze in gemaakt zal worden. We hebben daarbij ook een actieagenda opgesteld voor de komende 4 jaar, waaronder het opstellen en vaststellen van een convenant met partners van de triple helix om zich te committeren aan de doelen uit het plan.
Het is voor West-Brabant het startpunt om georganiseerd aan de slag te gaan om de lokale circulaire economie een boost te geven.
De volgende stap is het verder uitwerken van het raamwerk in een concrete agenda en het organiseren van de eerste acties. Een kwartiermaker gaat hier samen met de gemeenten en partners mee aan de slag.