Vraag aan ons
Op een terrein met een formaat van 60 voetbalvelden ontwikkelt gemeente Zoetermeer samen met haar partners 4.500 nieuwe woningen. Het nieuwe stuk Zoetermeer- dat de naam Entree krijgt- verbindt centrum met het station.
‘Entree is een wijk met stedelijke allure, in beweging met nieuwe mobiliteit en heeft groen als drager.’ Binnen deze kaders schrijven adviseurs van Over Morgen op verzoek van de gemeente de mobiliteitsstrategie voor Entree. Een complexe opgave waarin we de toekomst van Zoetermeer binnen de bestaande kaders proberen te laten passen.
Onze oplossing
Mobiliteit is een kernbouwsteen van duurzame, toekomstbestendige wijken. De wijk Entree heeft een ideale locatie en ligt ingenesteld tussen Station Zoetermeer en Station Centrum-West. Met de Randstadrail ben je onder andere zo in Den Haag.
Entree is nu niet ingericht als woonwijk met een autoluw karakter. De huidige centrale autoverbinding door de wijk, de Afrikaweg, wordt omgevormd van 70 km/uur ringweg tot 50 km/uur stadstraat. Hierdoor ontstaat een centrale groene as met ruimte voor andere modaliteiten.
Zowel fietsen en wandelen krijgen veel ruimte in de Entree, met ruime fiets- en wandelstructuren. Als laatste kijken we naar het faciliteren van deelmobiliteit, zowel stadsbreed in Zoetermeer als lokaal in Entree.
Over Morgen adviseert over de inpassing van duurzame mobiliteitsoplossingen zoals deelmobiliteit en hubs. Dit aanbod moet zowel voor de toekomstige bewoners als voor de bestaande bewoners van omliggende wijken een verrijking zijn van hun vervoersaanbod.
Vanuit onze datagedreven aanpak hebben we onder andere gebruik gemaakt van een uitgebreide bewoners- en gebiedsanalyse waarin we bijvoorbeeld kijken naar het verwachte autobezit en bereikbaarheid van verschillende faciliteiten.
Samenwerking
In dit traject werkt Over Morgen nauw samen gemeente Zoetermeer en de eigenaren van Entree. Als onderdeel van het proces zijn er verschillende werksessies georganiseerd, waarin drie mobiliteitsscenario’s zijn uitgewerkt.
Door te werken met scenario’s wordt duidelijk welk effect verschillende mobiliteitsoplossingen hebben. Elk scenario heeft een ander effect op Entree en Zoetermeer zelf. In de uitwerking van mobiliteitsscenario’s wordt onder andere gekeken naar de bestaande randvoorwaarden van Entree, inhoudelijke eisen vanuit bestaande kaders en adaptiviteit.
Door nauw samen te werken met gemeente en eigenaren ontstaat gedurende het proces draagvlak. Later in het proces wordt participatie met bewoners uit de omgeving en toekomstige bewoners uitgevoerd.
Uiteindelijk wordt het scenario uitgewerkt tot mobiliteitsstrategie wat het beste aansluit bij de ambities en haalbaarheid binnen Entree. Zo draagt Over Morgen bij aan de plek waar het Zoetermeer van morgen begint.