De Maasheggen kreeg eind juli als enige gebied in Nederland de UNESCO biosfeerstatus toegekend. Het oudste cultuurlandschap van Nederland, wordt daarmee een ‘living lab’: een plek waar we veel gaan leren over hoe de natuur en mens in balans kunnen samenleven. Partijen gaan samen aan de slag met de duurzame ontwikkeling van het gebied. Bewoners en lokale ondernemers spelen hierin een belangrijke rol. Het gebiedscommunicatie- en participatieplan dat wij als programmamanagement eerder dit jaar samen met gebiedspartners opstelden, zet dan ook bewoners en lokale ondernemers centraal.
De kernboodschap? Doe mee! Heb je een idee of initiatief? Laat het horen en we gaan graag met je in gesprek. Dit sluit, niet toevallig, naadloos aan op de communicatieprincipes die het UNESCO Man & Biosphere programma uitdraagt. De communicatieboodschap moet gaan over kansen in plaats van regels. Over verhalen in plaats van feiten. Daarbij staat de mens centraal, niet de plek. Zo inspireer je je doelgroep en verschuif je van zenden naar dialoog.
Op de nieuwe Maasheggen UNESCO website geven we de eerste handen en voeten aan deze communicatieprincipes. Zo hebben we een plek ingericht waar mensen uit het gebied hun verhaal kunnen delen. Hiervoor zijn we met een blocnote en pen op bezoek gegaan bij de mensen die dagelijks onderdeel uitmaken van het Maasheggengebied. Als bewoner, ondernemer of ambassadeur. Zij zijn immers de drijvende kracht in het gebied. Prachtig om te zien hoe zij met zoveel bewondering en trots vertellen over wat het gebied voor hen betekent, en hoe zij te midden van deze natuurpracht invulling geven aan hun dagelijks leven, als horecaondernemer, boswachter, toeristisch manager en maasheggenvlechter. Deze verhalen moeten verteld worden! En tuurlijk is ook ruimte om eventuele zorgen te delen, passend bij een veranderend landschap.
Met de UNESCO biosfeerstatus op zak, gaan alle partijen onder onze begeleiding invulling geven aan o.a. het wetenschappelijke programma, de ontwikkeling van biologische streekproducten en duurzaam toerisme. Zo ontstaan nieuwe verhalen, die ongetwijfeld inspirerend zijn en kansen bieden voor toekomstige generaties in de Maasheggen.