Het aantal elektrische voertuigen neemt snel toe. Daarom wordt het steeds belangrijker om op verschillende locaties in de behoefte om op te laden te voorzien. Zo ook in parkeergarages. Maar hoe pak je daar de realisatie van laadinfrastructuur aan?
Als gemeente of parkeerorganisatie wil je je klanten zo goed mogelijk van dienst zijn. Elektrische rijders willen volledig opgeladen op pad kunnen. Maar hoe pak je de realisatie van laadinfrastructuur aan in een parkeergarage?
Er spelen veel vragen rondom dit onderwerp; hoeveel laadpunten heb je nodig? Wat voor netaansluiting heb ik nodig en is er wel voldoende vermogen beschikbaar? Is er een sluitende businesscase te maken om de investering terug te verdienen? Doe ik het zelf als gemeente of parkeerbeheerder of werk ik samen met andere partijen? En hoe regel je zo’n samenwerking?
Praktisch stappenplan
Om dergelijke vragen te beantwoorden, hebben wij vanuit Over Morgen samen met het Parkeerbureau in opdracht van het Ministerie Infrastructuur en Waterstaat een praktische handreiking ontwikkeld voor het realiseren van laadinfrastructuur in parkeergarages. De infographic met verschillende stappen en verdiepende informatie per stap is via de Vexpan (Platform Parkeren Nederland) toegankelijk voor parkeergaragebeheerders.
Ook hebben we een prognosetool ontwikkeld om voor jouw parkeergarage te berekenen hoeveel laadpunten nu en in de toekomst nodig zijn om goed in de behoefte van elektrisch vervoer te voorzien. Door een paar korte vragen te beantwoorden krijg je inzicht in de toekomstige vraag.
Benieuwd naar de resultaten en toepassing voor jouw parkeergarage of gemeente? Sluit dan aan bij de lunchbijeenkomst op 17 december over dit onderwerp. Aanmelden kan binnenkort via de Vexpan website.
Heb je specifieke vragen? Bijvoorbeeld hoe je als gemeente of parkeerorganisatie laadinfrastructuur in publieke parkeergarages kan realiseren of hoe je dit stimuleert? Neem dan contact op met onze adviseur duurzame mobiliteit Willem Knol of Florian Sloots, dan helpen we je graag verder.