De komende dagen zijn we ter plaatse in gesprek met Chinese bedrijven over elektrisch vervoer. We onderzoeken of Over Morgen een bijdrage kan leveren met onze kennis op het gebied van duurzaamheid en laadinfrastructuren. Met deze blog geven we een korte blik op wat we dagelijks meemaken.

Na ons gesprek bij de Ghangzhou Motor Company worden we weggebracht in hun laatste plug-in hybride model. De voor ons onbekende autofabrikant produceert één miljoen auto’s per jaar voornamelijk voor de Chinese markt. Binnen enkele jaren willen ze meer dan tien elektrische modellen uitbrengen die veel weg hebben van de modellen die wij in Europa nu al op straat zien rijden.

Op de plek van aankomst aangekomen blijkt de achterbak van de elektrische auto vol te liggen met verschillende typen laadkabels. De zeer beperkt aanwezige laadinfrastructuur is niet gestandaardiseerd, zodat je voor iedere laadpaal weer een andere kabel nodig hebt.

20141117_140120

 

 

 

 

 

 

 

 

De Chinese regio’s zitten vol met bedrijven als de Ghangzhou Motor Company. Bedrijven die tot de grootste van de wereld behoren en wel brood zien in het verkopen van grote aantallen elektrische voertuigen. Iedere fabrikant probeert daarbij op voorhand zijn eigen marktaandeel te beschermen door oplossingen aan te bieden, die op de spullen van andere fabrikanten niet passen.

In Nederland hebben we die periode ook gekend, totdat we met z’n allen tot bezinning kwamen. Bij het invoeren van een nieuwe innovatieve techniek is iedereen gebaat bij het invoeren van standaardoplossingen. Door standaardoplossingen kan iedere elektrische rijder altijd bij iedereen laden. Dit draagt bij aan de zekerheid van laden, het gemak voor de gebruiker van een elektrische auto en daarmee tot een sneller groeiende markt.

De Chinese bedrijven proberen op voorhand hun deel van de koek al veilig te stellen. De markt is echter nu nog zo klein dat het beter zou zijn hem allereerst met een gezamenlijke inspanning te vergroten door de introductie van algemene standaarden. Het is alsof je jouw deel van een biscuitje probeert te beschermen, terwijl je door samen te werken dadelijk een hele taartenwinkel mag verdelen.

Hopelijk komen ze in China tot bezinning en tot gelijke standaarden. Kan die kofferbak met laadkabels ook een keer leeg gehaald worden.

Gepubliceerd: 18-11-2014