De komende dagen zijn we ter plaatse in gesprek met Chinese bedrijven over elektrisch vervoer. We onderzoeken of Over Morgen een bijdrage kan leveren met onze kennis op het gebied van duurzaamheid en laadinfrastructuren. Met deze blog geven we een korte blik op wat we dagelijks meemaken.

“Volgend jaar installeren we 10.000 laadpunten en in 2020 een veelvoud daarvan.” Aan het woord is niet de bestuurder van een middelgroot land, maar het hoofd van een “gewone” gemeente in China, Guangzhou. De ambitie op het gebied van elektrisch vervoer is hier enorm en dat is niet verwonderlijk. Met haar immer uitdijende steden ervaart China een geweldig luchtkwaliteitsprobleem. Op slechte dagen is de overkant van de straat nauwelijks te zien en dragen mensen mondkapjes om hun longen te beschermen. Elektrische auto’s hebben lokaal geen uitstoot en kunnen in potentie dus een belangrijke bijdrage leveren aan schonere lucht.

smog

Smog in Shenzhen

Er is geld, er is een sterke wil, maar zoveel elektrische auto’s zie je hier nog niet rijden. Nederland met 16 miljoen mensen heeft op dit moment ongeveer 45.000 elektrische auto’s. China met ruim 1,3 miljard inwoners heeft er niet eens zo heel veel meer, namelijk zo’n 70.000. Daarnaast zijn er nog nauwelijks laadstations.

De Chinese ambtenaren breken zich het hoofd hoe ze de enorme opgave op het gebied van elektrisch vervoer in goede banen moeten leiden. Daarbij is er veel focus op techniek. Over de belangrijkste factor om E-mobiliteit tot een succes te maken, namelijk de (aanstaande) E-rijder, wordt tijdens onze meetings maar weinig gesproken.

Toch ligt daar wel de sleutel voor het Chinese probleem. Als je wilt dat er veel elektrische voertuigen komen moet je mensen verleiden om elektrisch te rijden.

In Nederland hebben we dat primair gedaan door de aanschaf van elektrische voertuigen te stimuleren. Achteraf leidt dit wel tot veel elektrische auto’s, maar misschien nog niet direct tot veel elektrische kilometers.

Het verzorgen van een goede laadinfrastructuur is daarvoor zeker zo belangrijk. Mensen die denken dat ze niet overal kunnen laden, ervaren “range anxiety” en “stappen niet over”. Plug-in rijders die te veel moeite moeten doen om laadpunten te vinden, blijven gewoon op hun fossiele motor rijden.

Denken vanuit het gemak en de zekerheid van een nieuwe EV gebruiker is onmisbaar bij het bouwen van goede, toekomstbestendige laadnetwerken. Consumentgericht denken is echter nog maar beperkt ontwikkeld in China. Hopelijk kunnen we de aankomende dagen de juiste mensen toch van het belang overtuigen. Het kan de Chinese samenleving een boel geld besparen te leren van onze fouten!

Gepubliceerd: 18-11-2014