De gemeente Den Haag loopt in Nederland voorop als het gaat om het betrekken van bewoners bij het verduurzamen van de stad. Resultaten blijven niet uit en spreken voor zich: in Den Haag liggen percentueel de meeste zonnepanelen op particuliere daken van Nederland, zijn er 25 wijkinitiatieven actief om de stad CO2 neutraal te maken en schieten de elektrische laadpalen als paddenstoelen uit te grond. Wat is de kracht van dit succes? De volgende 3 pijlers zie ik als de basis.

1. Kies voor een persoonlijke en no nonsens benadering
De kern van het succes ligt vooral in een persoonlijke en no nonsens benadering. Duurzaamheid is verworden tot een containerbegrip. Iedereen wil uiteindelijk wel een beter milieu, een lagere energierekening en meer wooncomfort. Gelijkertijd geldt voor de gemiddelde inwoner dat het toch vaak een “ver van mijn bedshow is”. Leuk, die mondiale doelstelling om 20% energie te gaan besparen, CO2 neutraal in 2040… maar wat kan ik hier zelf aan doen? Vragen die we in Den Haag op een persoonlijk niveau helpen beantwoorden. Hierdoor zien mensen dat ze wel degelijk een verschil kunnen maken en dat geeft energie. Geen poespas, geen dure woorden, maar gewoon in goed Haags `Aanpakkuh´.

2. Zoek en begin met duurzame koplopers
Persoonlijk benaderen van 500.000 Haagse inwoners is in korte tijd simpelweg niet haalbaar. Begin daarom met het laaghangend fruit; de mensen die al willen en kunnen: de koplopers. Een analyse van het stadse speelveld maakt eenvoudig helder wie de koplopers zijn op het gebied van duurzaamheid. De ervaring leert dat het activeren van deze mensen in Den Haag  relatief eenvoudig gaat en zonder veel extra kosten. Een advertentie in een wijkkrant, een oproep via sociale media of  in bestaande netwerken zijn voldoende en “doen de truc”. Elke wijk heeft koplopers. Van het chique Benoordenhout tot Haagse volkswijk Moerwijk, duurzame pioniers vind je overal. Per wijk is het zaak om te zoeken naar de juiste toon, het juiste medium en de juiste ingang. Ga de stad in en ervaar hoe het is om contact te maken. Zoek en gij zult koplopers vinden.

3. Loslaten op inhoud, sturen op proces
Koplopers zijn belangrijk, zitten boordevol energie en willen ruimte hebben voor eigen initiatief. Het is van groot belang om ze daarom met de juiste vraag en boodschap te activeren. Voorkom dat je als professional vooraf bepaald wat de inhoud of oplossing moet zijn. Je diskwalificeert hiermee de koplopers op voorhand en ze zullen weinig in actie komen. Bemoei je als gemeente bij aanvang niet met de inhoud, laat dat aan de inwoners zelf. Geef wel helder aan welk proces de gemeente met ze aangaat en hoe dat eruit ziet. Loslaten op inhoud en sturen op proces. Dat is wat we Den Haag doen en dat resulteert in een goede eerste duurzame oogst.

Een stevig fundament is het begin…..
Het werken met deze 3 pijlers zorgt in Den Haag voor een goed fundament om samen te werken aan de verduurzamingsopgave. De pijlers zijn het begin gebleken van de Haagse kracht in participatie op duurzaamheid. In mijn volgende blog, deel 2 van een serie, vertel ik meer over hoe we op dit fundament, samen met de stad, verder bouwen aan een Duurzaam Den Haag.

Gepubliceerd: 30-08-2013