Eén oplaadpaal op elke honderd parkeerplaatsen. Zoveel laadpalen zijn er gemiddeld in Nederland nodig. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van overheid, marktpartijen en instituten, in opdracht van het Nederlands Kennisplatform Laadinfrastructuur. Over Morgen werkte mee aan de totstandkoming van deze kencijfers.
Reactief handelen
Infrastructuur voor elektrisch vervoer en laadpalen is nog niet ingebed in het beleid van gemeenten. Ze handelen vaak reactief: pas wanneer er een aanvraag is, wordt een laadpaal geplaatst. De groeiende vraag van bezoekers wordt zo echter niet gedekt. “Deze ad hoc methode werkte prima, maar niet nu het elektrisch vervoer snel toeneemt”, stelt collega Gijs van der Poel, “Dat veroorzaakt stress bij gemeenten en marktpartijen.” De kencijfers geven gemeenten inzicht in de behoefte van het aantal laadpalen per locatie.
Model biedt zekerheid voor behoefte aan laadpalen
Niet eerder was er een model dat gemeenten en marktpartijen inzicht biedt in het aantal benodigde laadpalen per locatie. Dit inzicht helpt het maken van efficiënt beleid ten aanzien van elektrisch vervoer en laadinfrastructuur. Een goede en efficiënte laadinfrastructuur kan invloed hebben op de groei van elektrisch vervoer in Nederland. Het aanbod moet immers aan de vraag voldoen, maar ook optimaal bewoners, bezoekers en werknemers bedienen.
Gijs van der Poel en Skadi Renooy waren verantwoordelijk voor zowel de projectleiding als het achterliggende onderzoek om tot deze kencijfers te komen. Meer weten over de kencijfers? Hier vind je aanvullende informatie.