Afgelopen maandag werd ik door mijn collega Sjoerd gebeld. Terwijl ik in de trein naar Den Haag zat was hij de hele dag met mijn elektrische auto op pad. Het is immers een deelauto. Hij belde me niet omdat hij met een lege accu langs een snelweg in de stromende regen stond, maar omdat iemand een ruitje had ingetikt en geprobeerd had mijn auto leeg te halen.
Dat is al de tweede dit jaar en ik maar denken dat het aantal mensen dat waardevolle spullen in zijn auto laat liggen tot een nulpunt is gedaald. Blijkbaar is het nog steeds lucratief om auto’s open te breken. Waar de vorige keer een kapotte zonnebril en €1,20 aan kleingeld werd buitgemaakt, hield ik er deze keer alleen wat glasscherven aan over en lagen er een hoop papieren door de auto. De kapotte zonnebril lag er deze keer nog en zelfs het kleingeld was onaangeroerd.
Minder verkeersslachtoffers
Toch zijn auto’s steeds veiliger geworden. In het verkeer althans. De afgelopen decennia zijn de gevolgen van een botsing steeds beperkter geworden. Door de invoering van passieve veiligheidsmaatregelen zoals autogordels, kreukelzones, airbags en kooiconstructies daalt het aantal dodelijke verkeersslachtoffers nog steeds. Tegelijkertijd neemt de kans op een botsing niet af. Het enige wat mij scheidt van een medeweggebruiker die met zijn auto, fiets of kinderwagen een vreemde manoeuvre maakt is wat verf op de weg. Je moet dus vertrouwen in je medemens en je eigen stuurkunsten hebben om met een goed gevoel de weg op te gaan. Zeker met het slechte herfst- en winterweer en doordat zowel de ochtend- als avondspits in het donker plaats vindt, vind ik het nog wel eens spannend op de weg.
Zelfrijdende auto’s zijn veiliger
De laatste tijd worden steeds meer actieve veiligheids- en comfortmaatregelen genomen. Van parkeersensoren tot zelfinparkerende auto’s en van adaptive cruise control tot autopilotfuncties. Na Tesla hebben al meerdere automerken laten weten dat zij ook binnenkort met deels zelfrijdende auto’s komen en overal ter wereld vinden pilots plaats met volledig zelfrijdende auto’s.
In het begin is het onwennig, want we vertrouwen liever op onze medemens dan een techniek die we nog niet kennen. En dat kan hilarische beelden opleveren! Er zijn een hoop video’s te vinden van Teslabestuurders die een “kijk mama zonder handjes”-uitleg geven over hun nieuwe functie, terwijl ze nog even moeten wennen wanneer ze dit wel en niet kunnen gebruiken.
De techniek zal zich verder ontwikkelen, de manier waarop mobiliteit wordt georganiseerd zal drastisch veranderen en dat gaat een positieve impact hebben op de openbare ruimte (lees mijn blog hierover). Nou maar hopen dat ze nog iets moois bedenken tegen autokrakers…