“Het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit.” Ik probeerde mezelf nog even wat moed in te praten voordat ik in Beijing het podium op moest. Ik was uitgenodigd op het Chinese International ‘Forum on Electric Vehicle Pilot Cities and Industrial Development’ en ging onze voorspelmodellen voor elektrische auto’s en elektrische deelauto’s presenteren. De ochtend werd gestart met Wan Gang, de Chinese minister van Wetenschap en Technologie die een klimaatakkoord sloot op het gebied van groene energie met Jerry Brown, gouverneur van California. Daarna hielden beiden een vurig betoog met een heldere boodschap: de toekomst bestaat uit schone energie en schone mobiliteit. Punt.
’s Middags mocht ik het podium op om iets te vertellen over onze modellen voor elektrische (deel)auto’s. Ik vertelde over de 4.500 elektrische auto’s die elke maand aan het Haagse netwerk komen laden, over onze aanpak om elektrische deelauto’s overal te introduceren en hoe we daar Big Data Analytics voor gebruiken. Onder andere een analyse van de 350 elektrische deelauto’s in Amsterdam helpen ons daarbij.
350 versus 10.000 deelauto’s
In een vorige blog schreef ik over het belang van schaal als het gaat om autodelen. Één deelauto is geen deelauto blijkt voor Chinezen nogal een open deur. Bij het binnenlopen van de zaal viel mijn oog op het Chinese autodeelbedrijf EVCard, één van de tientallen exploitanten van elektrische deelauto’s. Met ‘maar’ 10.000 auto’s en 750.000 gebruikers stonden ze nog aan het begin. Ze hadden net 300.000 elektrische deelauto’s besteld die ze tot 2020 gingen plaatsen in één van de 24 Chinese steden. Je begrijpt: nogal een contrast met de 350 auto’s die ik ter beschikking had. Toen de presentator voor mij vertelde dat Shanghai ‘pas’ 120.000 elektrische auto’s had, moest ik mezelf dus even moed inpraten.
China heeft besloten waar de toekomst uit bestaat. Elektrische deelauto’s en schone energie. En dat gebeurt dan ook meteen in grote schaal, want we zijn immers in China. Elektrische deelauto’s worden daar per 100.000 verkocht met miljoenen gebruikers tot gevolg. Er worden honderden miljarden in schone energie gestoken en ook deelfietsen (niet elektrisch maar toch) worden met honderdduizenden tegelijk in de steden neergezet. China voegt dus de daad bij woord. Dat is best intimiderend als je Nederland moet vertegenwoordigen, een land waar juist voorzichtigheid de troef is. Terwijl China in een moordend tempo elektrisch autodelen tot succes maakt, moest ik namelijk vertellen dat autodeelaanbieders in Nederland zojuist de oorlog hadden verklaard aan elektrisch rijden. Zonde, want waarom zou je mensen die hun eerste auto willen kopen niet meteen verleiden tot elektrisch autodelen? Dan sla je twee vliegen in één klap.
Nieuwe inzichten
Na een paar weken waarin eerst Trump uit het klimaatakkoord stapte en het CDA ervan werd beschuldigd alle duurzaamheidsplannen tegen te houden was dit congres een goede opsteker. Hoewel ik in eerste instantie vooral geïntimideerd was over de daadkracht en het volume van de Chinezen, was ik uiteindelijk vooral blij met het nieuwe inzicht. Dat het publiek onder de indruk was van de kwaliteit van ons werk en de gekozen methodologie was helemaal mooi meegenomen.
China laat zien dat er geen twijfel hoeft te bestaan over een toekomst waarin schone energie en schone mobiliteit centraal staan. En dan niet alleen maar woorden. Juist met daadkracht en een schaalniveau waarvan je toch even slikt. Als andere landen, steden en staten zich daarbij aansluiten, dan verwacht ik dat China heel snel wereldleider kan worden. Als Nederlandse overheid kan je niet blijven tutten over één windmolen meer of minder. Je moet schaalvergroting en versnelling mogelijk maken, durven kiezen voor een schone toekomst. Want de rest van de wereld komt op snelheid en dat is door marktwerking en commitment van grote overheden niet meer te stoppen. Uiteindelijk gaat het immers niet alleen om kwaliteit, maar ook om kwantiteit. Nederland, bereid je maar voor.