Vroeger had ik één grote droom: Ik wilde muzikant worden. Daarom trok ik ruim tien jaar geleden naar het altijd bruisende McMinnville, Oregon om daar onder een bezielende leiding van gepensioneerde topmusici een carrière als concertpianist te bewerkstelligen. Een jaar later vloog ik weer terug, een illusie armer en een prachtige ervaring rijker.
De auto als machtig middel
Alle vooroordelen over studeren in Amerika zijn waar. Alle fraternity’s hebben feestjes met grote rode bekers en hoewel je onder de 21 niet mag drinken, gebeurt het voldoende. Ook hebben heel veel studenten een eigen auto, zeker in vergelijking met hun Nederlandse leeftijdsgenoten. Die auto wordt primair gebruikt voor het vervoeren van bier en tripjes naar steden, natuur en het ouderlijk huis. Het hebben van een auto is dus een machtig middel en wil je goed je studietijd doorkomen is het essentieel om vrienden te worden met autobezitters.
Naar je colleges ging je te voet en als dat meer dan vijf minuten was dan was dat veel. De auto’s van de studenten stonden dan ook praktisch altijd stil en zelfs op het kleine college was er een enorm parkeerprobleem. Het is dan ook niet verwonderlijk dat autodeelsystemen als Zipcar hun zinnen hebben gezet op deze College Campus Market. Want als je de auto toch nauwelijks gebruikt waarom zou je hem dan niet delen met je studiegenoten? Dat scheelt een hoop geld en zowel collegegeld als bier zijn niet goedkoop in de VS.
Deelauto als oplossing
In Nederland zie je iets soortgelijks. Er zijn maar weinig mensen die elke dag een auto nodig hebben en toch bezitten we met elkaar meer dan 8 miljoen auto’s. Ook mensen die hem nauwelijks gebruiken, hebben vaak één of meerdere auto’s in bezit. Met als gevolg hoge parkeerdruk en veel blik op straat. Doordat deze sporadisch gebruikte auto’s vaak oud zijn stoten ze veel ongezonde stoffen uit en zijn ze onveilig. Juist voor deze groep is een deelauto een perfecte oplossing.
Zoals een collega van me laatst opperde: “Waarom zou je een Fiat Punto in bezit willen hebben als je voor hetzelfde geld een gedeelde 5-serie kan rijden?” Dat lijkt me een stuk fijner rijden. Verder is het ook nog schoner, veiliger en neemt de parkeerdruk af. Eigenlijk is het voor iedereen beter en het is dus ook geen wonder dat de deelauto-initiatieven als paddenstoelen uit de grond schieten. Vaak ook meteen elektrisch zodat er twee vliegen in één klap worden geslagen.
Grote potentie
Veel initiatieven sterven echter in de dop. Door onduidelijkheid qua vergunningen, de financiering, apps, afspraken, juridische zaken en welwillende leasemaatschappijen, hebben we nog maar een heel klein deel van de potentie op de rails. Als Over Morgen helpen we met het wegnemen van deze drempels zodat initiatieven vanuit de buurt de kans krijgen om zich te ontvouwen. Want ook voor de gemeente zitten er voordelen aan: minder parkeerdruk, minder autokilometers en daarom beter voor de luchtkwaliteit.
Aangezien ik nog geen 18 was en dus geen rijbewijs had, mocht ik nog geen auto rijden in de VS maar ik kon als ‘exotische’ buitenlander altijd met iemand mee op avontuur naar de grote stad, de supermarkt of de prachtige natuur. Voor al het andere gebruikte ik overigens de oplossing die elke Nederlandse student zou gebruiken: ik pakte de fiets.