Vorige week kwamen de eerste ingrediënten van het nieuwe belastingplan van staatssecretaris Wiebes en de gevolgen voor de fiscale bijtellingstarieven voor auto’s naar buiten. Sindsdien is er discussie ontstaan over de effecten hiervan op de opmars van elektrisch rijden. Wat betekent dit nu voor de doelstelling van het Rijk in 2020 om dan 200.000 EV’s te hebben rijden in ons land? Sceptici denken dat dit de ondergang van de elektrische auto betekent. Ik ben er juist van overtuigd dat we de rijksdoelstelling ruimschoots gaan halen en zal jullie uitleggen waarom.
Op dit moment rijden er in totaal al ca. 56.000 ‘plug-in hybride voertuigen’ (PHEV) en ‘Battery Electric Vehicles’ (BEV – 100% elektrisch) in Nederland rond, zie website van RVO. Dit is nu al meer dan 35.000 stuks dan het Rijk had voorzien. De recent geïntroduceerde Volkswagen Golf GTE laat op het moment ook uitstekende verkoopcijfers zien. Daarbij komen nog dit jaar de Passat GTE, Mercedes C350 Plug-in met 7% bijtelling. Kortom, nog meer aanbod in de PHEV-markt. De huidige wachtlijsten bij de dealers laten al zien dat deze auto’s nog gretig aftrek gaan vinden dit jaar vanuit de wetenschap dat de bijtellingstarieven per 2016 (15%) en 2017 (22%) fors worden verhoogd. De leaserijders – als belangrijkste afnemers– sluiten daarbij contracten af voor 48 – 60 maanden om lang gebruik te kunnen maken van bijtellingsvoordelen.
Het plan van staatssecretaris Wiebes heeft zeker een dempend effect op de aanschaf en lease van PHEV’s als deze per 2017 vallen in het bijtellingstarief van 22%. Deze PHEV’s zijn op dit moment de aanjager van de transitie naar elektrisch rijden. Ze vragen immers om laadinfrastructuur en dragen bij aan de beeldvorming over elektrisch rijden. Waardevol in die zin, maar in vergelijking met BEV’s dragen deze voertuigen nadrukkelijk minder bij aan het verminderen van CO2– en NOx-uitstoot. Terecht dus dat de staatssecretaris de bijtelling voor de PHEV’s flink omhoog gaat bijstellen. Hiermee worden de BEV’s (emissieloos =4% bijtelling per 2016) financieel gezien fors aantrekkelijker.
Deze beleidsfocus van het Rijk op het stimuleren van emissieloos personenvervoer wordt hoofdzakelijk aangedreven door de ontwikkelingen in de auto- en accu-industrie die zich in rap tempo opvolgen. De grote automerken (BMW, Renault, Tesla, Nissan, Chevrolet en Kia) verwachten allen over 2-3 jaar een compacte middenklasse BEV met 250 km range op de markt te brengen. Grote accuproducenten als LG Chem en Samsung bevestigen deze verwachting. De Tesla Model 3 en de Chevrolet Bolt zijn zelfs al officieel aangekondigd (250- 300 km range, ca. € 25.000 tot € 30.000). Dit gaat de drempel om een elektrische auto aan te schaffen fors verlagen, zowel voor de lease-rijder als voor de particulier. Hierbij zorgt de tweedehandsmarkt – die nog wat langzaam op gang komt – ook voor een lagere instap en dus een groter publiek.
Kortom, tot en met 2019/2020 rijden deze nieuwe PHEV’s zeker nog op de weg in Nederland. Tegelijkertijd ontwikkelt de markt voor BEV’s zich in een dusdanig snel tempo dat het aanbod en de ‘reikwijdte’ toenemen en marktopschaling echt gaat plaatsvinden. Het verhogen van de bijtelling voor PHEV’s zal er aan bijdragen dat automobilisten nog sneller overstappen naar BEV’s, zeker in combinatie met hun relatief lage bijtelling van 4%. Ik verwacht dat de BEV’s uiteindelijk dankbaar gebruik gaan maken van al het ‘voorwerk’ dat de PHEV’s voor hen gaan doen de komende jaren.